Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Galna siffror, debut för Facebook och oro för Trump – här är de största reklamnyheterna inför Super Bowl

Publicerad: 22 Januari 2020, 14:29

Missy Elliot gör reklam för Pepsi under Super Bowl och Donald Trumps omvalskampanj har köpt ett 60-sekundersinslag – för 95 miljoner kronor.

Foto: Wikimedia commons / Getty Images

Med 11 dagar kvar samlar Resumé de mest största reklamnyheterna inför Super Bowl – också känt som julafton för reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

NFLProcter & GambleFacebookVolvoPepsiDonald TrumpSuper Bowl

Den klassiska finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL – Super Bowl – är den tv-sändning som årligen har flest tittare i USA. Förra året lockade Super Bowl enligt data från mätbolaget Nielsen 98,2 miljoner tittare globalt när matchen sändes på amerikanska CBS.

Trots att siffran är den lägsta på elva år och gjorde 2019 till första året på ett decennium som Super Bowls tittarsiffra hamnade på under 100 miljoner, är det inte många andra tv-händelser som uppbådar ett lika stort intresse. Givet det är Super Bowl ett av världens mest attraktiva tillfällen för varumärken som vill nå ut med sitt budskap i reklampauserna, och brukar beskrivas som ”julafton för reklamfilm”. 

När det nu börjar det dra ihop sig inför årets Super Bowl, som äger rum nästa helg den 2 februari, passar Resumé på att summera några av de mest intressanta reklamnyheterna inför finalen. 

LÄS MER: ”Reklamsnackisarna från Super Bowl – vinnare och förlorare”

Den galna prisnivån
Det kostar på för den som vill dra nytta av hajpen kring Super Bowl. Fox, som i år har sändningsrättigheterna till matchen, tar 5,6 miljoner dollar, motsvarande cirka 53,3 miljoner kronor, per 30-sekundersinslag. Tv-nätverket sålde i år slut sitt reklamutrymme tidigare än vanligt, redan i november, på grund av den stora efterfrågan från annonsörerna. 

Annonsörernas oro för att Trump ska stjäla showen
I början av januari stod det klart att Donald Trump kommer dra nytta av Super Bowls årliga mångmiljonpublik då presidentens omvalskampanj har köpt ett 60-sekunders långt reklaminslag under sändningen. Beskedet kom bara några timmar efter att demokraternas Michael Bloomberg meddelade att även hans omvalskampanj kommer köra en reklamfilm under Super Bowl. Enligt Politico ligger prislappen för Donald Trumps reklaminslag på runt 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 95 miljoner kronor. 

Medierapporteringen kring politikernas Super Bowl-filmer har fått vissa annonsörer att oroa sig över att Trump och Bloomberg drar så mycket uppmärksamhet till sig att det inte finns något utrymme kvar för dem. Många Super Bowl-annonsörer förlitar sig på att få utrymme i såväl traditionella som sociala medier både före och efter matchen för att på så vis mjölka det mesta ur sin massiva investering. 

Super Bowl-debut för Facebook
Techjätten gör sin första Super Bowl-reklam någonsin med hjälp av ett par kändisar som har ordet ”rock” i sina namn: Sylvester ”Rocky” Stallone och Chris Rock. Stallone gjorde en teaser för reklamfilmen på sina sociala medier redan innan jul. Med reklamfilmen kommer Facebook fortsätta sin ”More together”-kampanj som har fokus Facebookgrupper. Att Facebook som historiskt inte har gjort reklam nu väljer att marknadsföra sig under Super Bowl kan ses som ett tecken på att bolaget insett värdet i att nå ut till sin publik för att kunna återuppbygga förtroendet efter de senaste årens skandaler. 

NFL sätter ljus på polisvåld mot svarta – fyra år efter Colin Kaepernick
Colin Kaepernick
har varit kontraktlös sedan 2016 då han valde att knäböja under nationalsången som traditionsenligt spelas inför varje NFL-match. Agerandet var ett sätt att uppmärksamma kampanjen och organisationen Black Lives Matter, som jobbar för att synliggöra polisens våld mot svarta amerikaner. Inför det här årets Super Bowl gör NFL själva en kampanj som sätter ljus på det politiskt laddade ämnet. Anligt Adage ifrågasätter kritiker NFL-ligans motiv och menar att kampanjen endast är ett försök att reparera dess varumärke efter den pr-katastrof som kontroversen kring Colin Kaepernick innebar.

Så ska Olay nå de kvinnliga Super Bowl-fansen
Super Bowl-reklamfilmer har traditionellt riktats till en manlig publik och även haft manliga medverkande. Detta trots att det i USA främst är kvinnor som tar beslut kring hushållens inköp och även utgör en betydande andel av den skara som följer amerikansk fotboll. Det Procter & Gamble-ägda skönhetsvarumärket Olay kommer i år till Super Bowl med reklamfilmen ”Make space for women” som riktar sig specifikt till de kvinnor som följer matchen. Reklamfilmen kommer ha rymdtema och endast ha kvinnliga skådespelare, bland annat nyhetsankaret Katie Couric och astronauten Nicole Scott. Bakom reklamfilmen ligger Badger & Winters.

Pepsi teamar upp med Missy Elliot
Pepsi är en av Super Bowls största sponsorer och har under åren gjort en lång rad episka reklamfilmer med världsstjärnor som Beyoncé, Britney Spears och Pink. 2020 tar varumärket hjälp av hip-hopstjärnan Missy Elliot, som 2015 stod för pausunderhållningen tillsammans med Katy Perry. Reklamfilmen kommer marknadsföra Pepsi Zero Sugar. 

Volvos reklamkupp – kan ge bort bilar till ett värde av en miljon dollar
Under 2019 har Volvo hyllats och prisats för kampanjen ”E.V.A Initiative” där fokus ligger på säkerhet för kvinnor. Istället för att lägga pengar på ett av de hett eftertraktade reklaminslagen under Super Bowl gör Volvo en reklamkupp där man leker med ordet ”safety”. Kampanjen ”Safety Sunday” kan resultera i att Volvo ger bort bilar till ett värde av 1 miljon dollar, cirka 9,5 miljoner kronor. Haken är att det måste ske en så kallad ”safety” under matchen. 

För att delta i utlottningen måste deltagare gå in på kampanjsajten och designa sin egen drömbil. Om en safety sker under matchen kommer Volvo slumpmässigt välja ut vinnare bland bidragen. Under hela NFL-säsongen 2019 skedde dock endast tolv safeties och blir det ingen safety blir det inga bilar, enligt Volvo. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.