Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Galna tester som slog världen med häpnad

Publicerad: 15 Oktober 2014, 12:58

Bild ur "Live test series".

Volvo Trucks live-tester har fått över 100 miljoner visningar på Youtube och blivit globala snackisar. Inte helt oväntat vinner kampanjen det finaste priset i kategorin "Internationellt".


Ämnen i artikeln:

Volontaire100-wattarenAviciiHouse of RadonKommunalForsman & Bodenfors

Kampanjen "Live test series" med bland annat Jean-Claude van Dammes "Epic Split" har blivit en enorm succé i reklamvärlden. Forsman & Bodenfors har rest världen över och hämtat upp priser i alla tävlingar de ställt upp i.

Nu bevisar de också att kampanjen har haft mycket god effekt. I den internationella kategorin stod den i en klass för sig.  

"Vi kapitulerar inför den kreativa kraften som genomsyrar idé och genomförande, med enastående resultat trots en traditionell bransch. Kreativitet och produktfördelar lever i symbios genom kampanjens alla element. Ytterligare en jury går ned i en episk split för årets självklara vinnare i 100 watt: Volvo Lastvagnar AB!" lyder motiveringen.  

Resultatet hittills är 170 miljoner dollar i beräknat pr-värde för kampanjen. De har räknat till 20 000 redaktionella inslag världen över, och 46 procent av lastbilsköparna uppgav i en undersökning att de sannolikt kommer överväga en Volvo vid nästa köp.

75-wattaren i Internationellt går till House of Radon/Seventy Agency och At Night Management för "Avicii x You". 50-watt vinnare Volontaire med "Be a man" för Kommunal.

Här är hela live test-serien:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.