Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Galnaste julhälsningarna

Publicerad: 17 december 2011, 21:55

Stella Artois och byrån Mother London skänker en julskiva.

Julen är årets galnaste högtid. Det är uppenbart om man letar band årets julkampanjer. Resumé har hittat de konstigaste, de otäckaste och sjukaste julhälsningarna. Plus en och annan söt julpralin.


Djur fungerar alltid och för att få viral effekt är katter ett säkert kort . Så tycks Martin Agency ha resonerat när man gjorde julhälsning från varuhusjätten Walmart.

Det blev en viral men också spritt språngande galet kattjoddlande.

Då är klädbutiken Brooks Brothers sjungande får betydligt rarare. Troligtvis julens sötaste.

Föredrar man franska femmes fatales som sjunger julsångerna med 1960-talston så skänker Stella Artois en julskiva  perfekt för kontorets julcocktail. Stellas byrå är Mother London.

Saatchi & Saatchi har en liknande men mer exklusiv idé. I stället för att ge bort den sedvanliga champagnen till kunderna spelar byrån in en unik julskiva med artister de jobbat med under året. Det är alltså bara Saatchis kunder som får skivan men vi kan trösta alla ni andra med ett spår från byråns julskiva och konstaterar att det inte låter något vidare (surt, sa tomtenissen om gröten).

Ännu sämre, men kanske lite roligare, är San Franciscobyrån Swirls julskiva för välgörenhetsorganisationen Little Kids Rock. Men det är påfrestande med ängsliga byråer som är skraja för att någons ska tro att de tar julen på allvar.

De byråer som inte har resurser att spela in egen julmusik kan skicka julkort till sina kunder. Även det kan gå fel. Byrån PlanB tipsar om elva julkort  som du INTE ska skicka till kunderna.

TBWA\Chiat\Day New York har lagt upp en karta med jul-gif:ar som du kan ”skänka” till någon. Trevligt men lite slentrianmässigt reklambyråsmart.

Critical Mass, tomtens egen byrå, anstränger sig lite mer och har installerat en 3D-skrivare. Vem som helst kan skicka in sin önskan och skrivare skulpturerar fram klappen.

Julen är ju annars barnens, eller snarare Coca-Colas högtid. Läskjätten från Atlantas Happiness-koncept passar julen perfekt. De flesta har väl redan sett hur snälla Coke flyger hem ett gäng säsongsarbetande filippiner till julhelgen. Inte lika tårdrypande är den mexikanska versionen där flygresenärer får en låda med Coca-Colaprylar av tomten. Men folk tycks bli lyckliga över Coke-keps. Gjord av mexikanska Monterrey.

I Creative Review tidigare i höst kunde va om svenskättade Haddon Sundblom som skapade julen, eller i vilket fall Coca-Colas jultomte. Han fick sparken från Coca-Colas byrå McCann Erickson 1964 vilket gjorde Haddon bitter för resten av livet. Han hämnades med att sno Cokes familjekonservativa tomtemys och översatte det till annat sorts mys i Playboy

En ännu bittrare tomte är han som driver North Pole Agency ”A full-service ad shop run by Santa Claus.

Hans twitterflöde dryper av cynismer och sarkasmer. Det är lite kul men ännu ett exempel på reklamkreatörernas kluvna inställning till julhögtiden.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.