Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gangsterfilm norsk snackis

Publicerad: 18 oktober 2010, 11:53

Reklamen för tjänsten ”Bipper” har blivit en snackis i Norge. Anledningen: Att föräldrar nu kan hålla koll på vad barnen gör med sina mobiler.


Ämnen i artikeln:

Tele2

Filmen för Tele2 sprids nu för fullt på nätet. Över 20 000 personer har sett den på Youtube, sedan den lades upp för två veckor sedan. Orsaken är att den gör reklam för en omstridd tjänst som nu lanseras i Norge.

Flera kritiker menar att Bipper gör det möjligt för föräldrar att snoka för djupt i sina barns personliga sfär. Bland annat kan de hålla koll på hur mycket barnet ringer, vilka det ringer till och ett trygghetslarm som håller koll på var barnet befinner sig.

– Det finns ingen exakt definition för övervakning, men jag vill säga att detta är det, säger, Bjørn Erik Thon, nytillträdd chef för Datainspektionen, till norska tidningen VG.

Men norska Tele2 menar att den nya tjänsten är en stor tillgång för föräldrar som ger barn deras första mobiltelefon.

– För många föräldrar är det en barriär att ge sina barn deras första mobiltelefon. Bipper ger dessa föräldrar möjligheten att skapa sina egna regler för hur barn kan använda telefonen. Vi ville likväl inte göra en film som moraliserar eller skrämmer, utan snarare något som visar att det kan vara klokt att ha vissa begränsningar eftersom man aldrig riktigt vet vad som pågår i ett barns huvud, säger Camilla Grund, marknadschef på Tele2 Norge, till Kampanje.

I filmen syns en ung kille som får sin första telefon, och helt plötsligt förvandlas hans tillvaro till en veritabel hiphop-video. Det är byrån SMFB  (Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors) som ligger bakom kampanjen i Norge.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Tele2

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.