Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Går att utveckla ICA-såpan i det oändliga"

Publicerad: 22 September 2014, 08:56

ICA:s nye marknadsdirektör Mats Liedholm har jobbat med klassiska Oväntat besök för Gevalia, Norrlands Guld och Mmm-kampanjerna för Marabou. Han tillträder senast vid årsskiftet, men är redan nu övertygad om att ICA-såpan kan köras i all oändlighet.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsGevaliaNorrlands GuldMats LiedholmMarabouStarbucksIca

Mats Liedholm menar att den senaste kampanjen kring ICA-Banken är ett tydligt exempel på hur man kan vidareutveckla ICA-såpan – som nyligen passerat sitt 500:e avsnitt.

ICA-Stig och de andra tar sig utanför butiken.
- Nu går vi från att prata i en butiksmiljö med huvudsakligen utbudskommunikation med en intressant historia och en knorr till att visa att ICA är så mycket mer än bara en butik, säger Mats Liedholm.

Han har inga planer på att göra en reklambyråupphandling eller liknande, utan har väldigt goda erfarenheter av King.

- Mitt fokus ligger naturligtvis på att göra ett bra jobb och få till ett ännu bättre samarbete med King, men jag känner personer där som jag har jobbat tillsammans med redan på Hall & Cederquist-tiden, säger Mats Liedholm.

Han har varit involverad i många av de allra största och mest välkända reklamkoncepten – alltifrån Gevalias När du får oväntat besök och Marabous Mmm-kampanjer till Norrlands Guld när man vill vara sig själv för en stund.

Han berättar hur det gick till när man började jobba med Oväntat Besök-konceptet för Gevlia.

- Vi tog en printkampanj vid mitten av 80-talet, skapade filmer på den i början av 90-talet och gjorde installationer i både Stockholm och Göteborg vid mitten av 90-talet, säger Mats Liedholm.

Han drivs av en övertygelse att man ska ta kärnan i en reklamidé och kombinera traditionella kanaler med nya medielösningar för att skapa engagemang hos mottagaren.

ICA har precis även inlett ett samarbete med Starbucks.
- Starbucks är ett fantastiskt varumärke och har gjort en otrolig utveckling från slutet av 80-talet till början av 90-talet. Nu går man in i Sverige och gör det i samarbete med ICA. Det blir aldrig så spännande som när man kan kombinera saker – i det här fallet handla mat och också fika i butiken, säger Mats Liedholm.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.