Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Garant testar om fryst fisk ger lika stor Tinderframgång som färskfångad

Publicerad: 7 November 2019, 10:25

Garant och Nord DDB nappar på trenden med killar som på olika dejtingplattformar poserar med sina nyfångade fiskar.


Ämnen i artikeln:

GarantWillysNord DDB

Sedan dejtingplattformarnas inträde i singelliven har killar som på sina profilbilder håller i en fisk blivit något av ett stående skämt. Det har skrivits artiklar och finns hela Tumblr-sidor dedikerade till fenomenet.

Enligt Axfoods varumärke Garant finns det dock undersökningar som pekar på att fiskarna skördar större framgång på dejtingplattformarna än vad man skulle kunna tro.

För att testa undersökningen på den svenska marknaden genomför man därför i samarbete med Nord DDB en sociala medier-kampanj där de undersökt om även frysta fiskar kan leda till fler matchningar. Enligt Garant och Nord DDB ökade killarnas antal likes med 65,6 procent i jämförelse med de som höll i vanliga fiskar. Under testperiodens sista dygn la de även till ”Jag gillar hållbar fisk” i sin biografi vilket ytterligare ökade likes med 13,5 procent.

Minikampanjen är tänkt att marknadsföra Garants initiativ ”Bra val just nu” och genomförs både på Youtube och på dejtingplattformar som Tinder.

– Folk tenderar att välja lax och torsk av ren vana, så vi behövde hitta ett annat sätt att göra dessa mindre kommersiella arter från sunt bestånd lite mer attraktiva, säger Emma Töpel Hanson på Garant, Axfood.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

GarantWillysNord DDB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.