Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs Amnesty-kampanj hajpas internationellt

Publicerad: 11 november 2011, 12:35

Garbergs "Lås upp"-kampanj för svenska Amnesty lanserades i veckan.
Nu hyllas kampanjen – och internationella Amnesty har beslutat att man ska lansera den globalt.
– En rolig bekräftelse på att man gör ett bra jobb, säger Sebastian Smedberg, ad på Garbergs till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

GarbergsAmnesty

I veckan lanserade Amnesty kampanjen ”Lås upp” för att uppmärksamma Amnestys nätverk av SMS-aktivister. Tillsammans med Garbergs har organisationen tagit fram bakgrundsbilder till iPhone med motiv av personer bakom galler. Genom att låsa upp telefonen befrias personen.

Kampanjen lanserades initialt på den svenska marknaden men fick snabbt internationell spridning.

– Det gick väldigt fort. Jag skickade ut en notis häromdagen och det har redan hunnit sprida sig över hela världen känns det som, säger Sebastian Smedberg.

Adweek såväl som Creativity upppmärksammade kampanjen och lokala Amnesty-avdelningar, bland annat i Mexico, Australien och Frankrike, hörde av sig och ville använda sig av kampanjen.

Nu har Amnestys internationella sekretariat beslutat sig för att lansera den internationellt.

En rolig bekräftelse på att man gjort ett bra jobb, menar Sebastian Smedberg.

– Vi har inte rett ut hur vi ska hantera produktionen och anpassningen till de lokala marknaderna men vi kommer att försöka att hålla i kampanjen öven globalt.

Förutom att man har kunnat ladda ned bakgrunderna på kampanjsajten har man även kört iPad-annonser i DN Plus.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

GarbergsAmnesty

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.