Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Garbergs första för NK – en klassiker

Publicerad: 24 Februari 2011, 09:59

Här är Garbergs första kampanj för NK, som byrån vann i en pitch i somras. NK som statusmarkör är den röda tråd som löper genom konceptet, vars första tema blir ”Blivande klassiker”.


Ämnen i artikeln:

Jan LindforssNordiska KompanietGarbergs

Sedan i augusti har Garbergs snickrat på prestige­varuhuset NK:s nya kommunikation. Uppdraget var att hitta ett koncept som kan spridas över året, fler kampanjtillfällen och medieval som når fler, och större produktfokus.

Det koncept som går upp publikt den 3 mars beskriver NK som en statusmarkör i tiden.
– All shopping handlar om en statusbekräftelse. Vi vill att NK får en egen röst och agenda­, i stället för att kommendera samhällets, säger säger Jan Lindforss, projektledare på Garbergs.

Garbergs använder därför olika statusmarkörer i vår samtid, hittar NK:s produktvinkel på det och bygger kommunikationen kring den.

Först ut är statusmarkören ”hållbarhet”. Senare kommer kunskap, generositet och andra egenskaper som ger status. Hållbarhetstemat har gjorts ut till kampanjen ”Blivande klassiker” där Garbergs har sökt och funnit gamla klassiska NK-varor och fotat dem ihop med dagens produkter som de utser till framtidens klassiker.

Fyra kampanjer på olika NK-avdelningar: dam, herr, skönhet och presenter/gåvor, kommer under våren.
– Det finns hela tiden en spänning mellan de gamla klassikerna med sin lilla historia och framtidens blivande klassiker, säger Karin Högman, projektledare på NK.
– Det är inte helt självklart vad som är gammalt och vad som är nytt, säger Johanna Reis, copy på Garbergs.

Det innebär att NK har inte mindre än fyra vårkampanjer jämfört med en tidigare.
– Vi går från tre till åtta kampanjtillfällen i Stockholm och från tre till fem i Göteborg, säger marknadschef Camilla Wallander.

En annan ändring är medievalet där NK går under jord i tunnelbanan i stället för utomhusskyltar. Även detta för att öka koncentrationen i kommunikationen och nå fler. I de digitala delarna svänger NK från sajt till mobilappar. Men här skyndas det långsamt:
– Blir du nedladdad en gång och det är dåligt kommer folk inte tillbaka, säger Jan Lindforss.

Under hösten har Garbergs arbetat med sju kampanjer parallellt. I researchen inför den första kampanjen har de efterlyst gamla klassiska plagg hos allmänheten. Det har resulterat i ett samarbete med Bukowskis. Den 3 mars startar en utställning på NK-varuhusen med gamla klassiska plagg som folk har lånat ut där Bukowskis värderar.
– I Stockholm har vi fått in 150 plagg och accessoarer som är med på utställningen, säger Camilla Wallander.
– Det viktigaste för oss har varit att synas mer.

Den andra stora förändringen ser hon som att reklamen nu får en inifrån och ut-riktning. Den börjar med NK:s produkter och applicerar dem på samhällets trender i stället för att kommentera yttre trender på sitt eget sätt.

Fotnot: NK har en marknadsbudget på cirka 65 miljoner där omkring 7 miljoner går till hela vårens aktiviteter.

Arbetsgrupp NK:s "Blivande klassiker"

Uppdragsgivare: Camilla Wallander, Karin Högman, Monica Perman
Arbetsgrupp Garbergs: Jan Lindforss projektledare, Cilla Beckeström och Elisabeth Philipsson produktionsledare, Anna Alfonzetti produktionsledarassistent, Johan Wilde, Lotta Mårlind och Malin von Werder ad:ar, Johanna Reis och Rebecka Osvald copy, Beatrice Sztanska formgivare, Magnus Hällsten web director, Roger Ranft Blomqvist original
Andra samarbetspartner: fotograf Marcus Ohlsson/Lund­Lund, fotoproducent Helena Modin Blomberg/Noll Art, stylist Karin Smeds/LinkDetails, casting Marcus Petterson/LinkDetails
Mediebyrå: Scream, Joakim Regeheim Repro: Linjepunkt
Pr-byrå: Ibeyostudio
Dekorationsbyrå: LOOK

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.