Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs första kampanj för Dumle

Publicerad: 29 september 2008, 16:07

I våras blev Cloettas pitch för varumärket Dumle klar. Vinnare blev reklambyrån Garbergs som därmed tog över kontot från DDB. Nu kommer första kampanjen.


DDB förlorade Dumle-kontot och det gamla konceptet ”barnsligt gott” gick i graven. Nu lanseras nästa satsning. Denna gång är det Garbergs som står vid rodret och det nya konceptet ”Du vill ha den” handlar om begär.

– Nästan alla vet hur en Dumle smakar så vi valde att istället skildra begäret till den. Det har vi dramatiserat i filmen genom att visa en man som vill ha en Dumle så pass mycket att han låter sitt husdjur stryka med. Frågan ”vad är du redo att göra” hänger i luften, säger Peter Westling , projektledare på Garbergs.

Vad var det som inte fungerade med det gamla konceptet?
– Den tidigare payoffen var mer riktad och tilltalade inte riktigt den målgrupp som de ville åt. Undersökningar vi gjorde visade att vuxna tyckte att barnsligt gott var för de yngre och barn tyckte att kolan var mer för vuxna. Vi vill nu visa att Dumle är för alla.

Imorgon, tisdag, börjar filmen gå på bio. Till en början kommer den inte att backas upp av andra medieval.
– Bio är en positiv miljö och rent mediemässigt ett bra val för den här typen av varumärken. Det var också ett bra val för den budget vi hade. Bio är positivt förknippat med godis och vi kommer att få bra genomslag där, säger Westling.

Filmen kommer till en början att gå upp i Sverige men planen är även att släppa den i Finland inom en snar framtid.

Kampanjperioden är mellan vecka 40–48.
– Vi valde Garbergs och nu kommer steg ett i den nya kommunikationen där vi går strikt bara på SF. Sedan är steg två planerat till början av nästa år och då kommer vi att ta det vidare till butik, event och andra mediekanaler, säger Christer Wessman, produktchef.

Vad har ni för budget?
– Det kan jag inte säga men det rör sig om en ganska omfattande budget. Vi går som sagt med ett fullt paket på SF under åtta veckor.

Dumle är Fazers största varumärke i Sverige. Den enda egentliga konkurrenten idag är enligt Christer Wessman Riesen.

– Dumle har en jättestark position men det gäller att våga sticka ut och våga medvetandegöra varumärket. Konceptet ska tilltala de mest basala behov man har.

Cloetta Fazer

Kund: Christer Wessman
Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp:  Peter Westling  projektledare, Cilla Beckeström produktionsledare, Annika Witkowska byråproducent, Stefan Pagréus/Sandra Beijer copy, Sebastian Smedberg ad,  Nina Åkestam  planner, Beatrize Stanzska formgivare, Carl Bock web director
Produktionsbolag: Camp David
Regissör: Robert Jitzmark
Producent: Kristina Wibom
Efterproduktion: Fido

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.