Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs fortsätter växa – så mycket drar byrån in

Publicerad: 10 augusti 2016, 14:22

Joakim Landin är vd på Garbergs.

Förra året slog Garbergs-koncernen rekord med över 120 miljoner i omsättning. Rörelseresultatet steg också till 13 miljoner vilket är det högsta någonsin.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Garbergs Kommunikation består av reklambyrån, designbyrån Garbergs_project och Garbergs Malmö. Dessutom ingår affärsområdena Pronto (renodlade produktionsuppdrag) och en nysatsning för produktion av rörlug bild – både för linjär-tv och digitala kanaler.

Sammanlagt omsatte koncernen 123,5 (113) miljoner kronor under 2015. Byråintäkten uppgick till sammanlagt 76 (67,4) miljoner och rörelseresultatet blev rekordhöga 12,9 (9,3) miljoner kronor.

"Den framtida utvecklingen ser positiv ut. Kommunikationsinvesteringarna hos befintliga kunder förväntas öka och Garbergs-koncernen har inlett samarbeten med ett antal nya kunder" skriver de i bokslutet.

Garbergs hade 63 anställda under fjolåret vilket ger en byråintäkt per anställd på 1,2 miljoner kronor.

Koncernen ägs till lika delar av Joakim Landin, Petter Ödeen och Johan van der Schoot. Trion delar på 5,1 miljoner kronor i aktieutdelning från moderbolaget.

Förutom huvudägarna har de olika byråerna ett antal minoritetsägare. Anna Frick, Lotta Mårlind, Jan Lindforss och Sebastian Smedberg är delägare i Garbergs reklambyrå. Karin Ahlgren, Åsa Berg och Peter Herrmann deläger Garbergs_project och i Malmö är Linda Renulf, Malin von Werder, Malin Wikerberg och Lina Andersson partners.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.