Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs gör mysteriebok åt Södra Cell

Publicerad: 12 juni 2008, 09:43

Garbergs böcker till Södra Cells kunder är populära. Boken ”Pappersmissbruk” uppmärksammades internationellt och ”Visitkortsboken” vann flera priser. Nu släpper de ytterligare en: ”Pappersmysterier”. Denna gång med en oläslig knorr.


Boken ”Pappersmysterier” och en sida ur boken.

Pappersmassföretaget Södra Cell är en av Europas ledande leverantörer av pappersmassa. Deras kunder är pappersbruk runt om i världen. Nu har företaget skickat ut en bok som ska uppmärksamma kunderna på papper som ingen tidigare förstått sig på. Boken består av flera olika pappersrelaterade mysterier som göms bakom hopklistrade sidor som krypterats. För att komma åt mysterierna behöver kunderna sprätta upp arken.

Boken skickades ut för två veckor sedan. I veckan följs kampanjen upp med ytterligare en bok, ”Papperslösningar”.
– Böckerna väger mot varandra. I den här kampanjen ville vi titta på den roll som papper spelat i historien och de mysterier som papper varit involverad i. Vi ville lyfta fram hur viktigt papper varit i en bransch där man jobbar med papper hela tiden, säger Mathias Wiesel , projektledare på Garbergs. Han tillägger.
– Böckerna kan tyckas vara en serie men så är inte fallet. Inför varje ny bok tittar vi på nya lösningar.

Arbetet med boken har tagit cirka sju månader. Resultatet blev tio mysterier, eller närmare bestämt tio sanna historier där papper spelat en väsentlig roll.

– Vi hade ett par mysterier när vi började. Historien med valsedeln i Florida var en av de första. Sedan har vi letat mysterier under en lång tid där papper spelat en viktig roll. Därefter gick vi in i fasen att leta rätt på dokumenten. En del var lätta, som till exempel valsedeln. Där köpte vi bara ett original från USA. I ett annat lite svårare fall var vi tvungna att ringa upp en mormor i Skottland, säger Mathias Wiesel .

Var det något som föll bort för att ni inte hittade rätt papper?
– Nej, jag tror inte det, vi hittade nog alla även om en del var ganska svåra att få tag på.

Vilken bok har gått bäst hittills?
– Det måste ha varit kärleksbrevsboken som vi gjorde för några år sedan. Den gick riktigt bra.

Hur tror du att den här kommer tas emot?
– Det får någon annan svara på. När man jobbar så här hårt med något tycker man automatiskt att resultatet är fantastiskt, säger Mathias Wiesel .

Södra Cell

Kundansvarig: Mattias Helin
Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp:   Mathias Wiesel   projektledare, Cilla Beckeström produktionsledare,   Nina Åkestam   planner, Karin Ahlgren ad,   Rebecka Osvald   copy, Beatrice Sztanska formgivare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.