Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Garbergs kan tappa Norwegian

Publicerad: 30 Januari 2014, 09:23

787 Dreamliner.

Foto: Pressbild.

Flygbolaget Norwegian har sagt upp alla befintliga avtal med sina reklambyråer. Norwegian vill ha en global partner i stället och träffar potentiella samarbetspartners i Köpenhamn i veckan.


Ämnen i artikeln:

Norwegian&CoGarbergs

Enligt den norska branschtidningen Kampanje siktar Norwegian på att  träffa byråer från sina största marknader – Storbritannien, Finland,  Danmark, Norge och Sverige.

Norwegians internationella  marknadsdirektör Stine Steffensen Børke uppger att man har suttit i  samtal i Köpenhamn igår och idag och planen är att dra igång en pitch  där de mest intressanta byråerna från mötena ska delta.

– Vi måste  titta på vem som är tillräckligt stor för att hantera detta, både  strategiskt och på en operativ produktionsnivå, där vi har ett väldigt  stort behov i många länder, säger Stine Steffensen Børke till Kampanje.

Norwegian har tidigare samarbetat med Garbergs i Sverige, 358 i Finland och Bocca i Danmark.

Kampanje uppger att alla avtalen är uppsagda, men att Norwegian ändå håller kontakten med byråerna i den fortsatta processen.

–  Alla byråerna är välkomna med förslag på hur de skulle kunna organisera  sig för ett större globalt uppdrag, säger Stine Steffensen Børke  till Kampanje.

Hon vill vissrrligen ha en global partner, men är öppen för att upplägget skulle kunna bestå av en konstellation där man har en huvudbyrå och flera ytterligar ebyråer kopplade till uppdraget.

Det viktigaste är att man får en kontaktpunkt för att skapa en effektiv produktion, enligt Stine Steffensen Børke
–  Vi vill ha någon som kan se det som är likt varandra tvärs över  marknaderna, men som samtidigt har den internationella förståelse som  krävs. I Norge är vi ett känt varumärke, men i Spanien måste vi bygga  från grunden. Så det är två helt olika uppgifter, säger hon till Kampanje.

SAS  har ingått en sådan konstellation i och med avtalet med Åkestam Holst,  där byrån har med de lokala aktörerna Los & Co från Norge och &  Co i Danmark i samarbetet.

Stine Steffensen Børke uppger att  Norwegian under en längre tid har haft planer på göra om sin  rekleambyråstruktur på grund av sina snabba internationella tillväxt och  bolagets globala ambitioner.

– Det handlar om att vi inte är missnöjda  med de byråer som vi har samarbetat med fram tills nu. Vi är mycket  nöjda med samarbete, men vår kraftiga internationella tillväxt gör att vi  måste jobba på andra sätt, säger Stine Steffensen Børke till Kampanje.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Norwegian&CoGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.