Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 Augusti 2019, 07:55
För andra året i rad får Garbergs Malmö chansen att ta fram IKEA:s årliga skolstartskampanj. Den här gången lyfter man studenters ibland motsägelsefulla vanor.
Skolstart innebär att studenter världen över söker sig till IKEA för att möblera sina nya hem. Därför lanserar också IKEA varje år en global kampanj i samband med att skolorna startar.
För andra året i rad har uppdraget att ta fram kampanjen gått till Garbergs Malmö. Byrån har jobbat i tätt samarbete med IKEA Communications. När Garbergs Malmö förra året tog fram skolstartskampanjen "Hello to new beginnings" var det första gången IKEA riktade en kampanj mot enbart en målgrupp.
Som grund för årets kampanj, "100% Student", ligger en stor undersökning av studenter i USA och i Storbritannien. Studenterna har fått svara på alltifrån hur många par sneakers de äger till hur de självskattar sina matlagningskunskaper och hur de ser på framtiden.
Den globala kampanjen kommer att visas i sociala medier, utomhus, på webben och i butik. Än så länge har IKEA lanserat kampanjen i USA, Australien och Island men fler marknader är på gång.
Produktionsbolag för kampanjen är Petorovsky.