Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Garbergs ökar vinsten

Publicerad: 11 Augusti 2014, 12:31

Joakim Landin, vd och delägare på Garbergs.

Foto: Tero Marjamäki.

Garbergs lyckades nästan fördubbla rörelseresultatet under 2013. Byråintäkten steg också i koncernen. Ägarna delar på 7,5 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Det är genomgående positiva tongångar i Garberg Kommunikations årsredovisning för 2013. Koncernen, som under fjolåret omfattade Garbergs reklambyrå och Garbergs_project, hade en samlad byråintäkt på 60,3 (59,8) miljoner kronor. Rörelseresultatet steg samtidigt till 8,2 (4,4) miljoner kronor. Medeltalet anställda uppgick till 48 stycken, vilket är en fler än år 2012.

I förvaltningsberättelsen förklarar Garbergs framgången som:
"Ett resultat av ett utvecklat erbjudande med ökat förtroende hos befintliga kunder samt fokus på nykundsförsäljning".

Sedan årsskiftet har Garbergs öppnat ett kontor i Malmö i samband med att de tog över verksamheten i byrån Lite Attention. Under fjolåret utvecklade de också affärsområdet Garbergs Pronto som är ett renodlat produktionserbjudande.

Garbergs flaggar emellertid inte för de framtida effekterna av att ha tappat storkunder Fortum och Norwegian i slutet av förra året respektive efter årsskiftet.

Ägarna Joakim Landin, Petter Ödeen och Johan van der Schoot gör en aktieutdelning på 7,5 miljoner kronor.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.