Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Garbergs ska få Lernia att synas

Publicerad: 10 September 2010, 12:12

Lernia väljer Garbergs som ny reklambyråpartner. DDB och Storåkers var också tillfrågade om uppdraget som tidigare låg hos Svenssons


Ämnen i artikeln:

DDBLerniaGarbergs

truetrue2020-09-10T14:11

Garbergs har en del erfarenhet av bemannings-reklam. Mannen vid stolpen i ”Ring Poolia”-reklamen är en klassiker.

Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia har funnits som varumärke sedan 1993 när verksam­heten bolagiserades ur statliga AMU-Gruppen. År 1998 startade även bemanningsverksamheten. Men fre­kventa byråbyten har gjort att företaget aldrig har fått schvung i varumärket.

Nu satsar Lernia på en rejäl positionering tillsammans med Garbergs.
– Det unika är att vi jobbar både med utbildning och bemanning, säger Linda Hellström, marknadsdirektör.

Det är den positionen som Garbergs nu ska hjälpa Lernia att förtydliga och muta in:– Vi fick uppdraget i somras och jobbar nu för fullt med det som ska hända under hösten, säger Joakim Landin, vd på Garbergs.
– Framför allt ska vi kommunicera att Lernia har en växande bemanningsdel.

Där har Garbergs en erfarenhet efter åren med Poolia som byrån gjorde de klassiska ”Ring Poolia”-kampanjerna för. Sedan dess har Poolia varit på F&B, tillbaka på Garbergs en period, och sedan hos ANR. I dag är dock Garbergs fria att ta sig an ett nytt bemanningsföretag.
– Vi har mycket erfarenhet som vi tar med oss in i detta, säger Joakim Landin.

Lernia har haft en hackig resa sedan det blev ett bemannings- och utbildnings-varumärke. År 1999 fick Lowe Lintas uppdraget att sätta Lernia på kartan. Men när medarbetare i arbetsgruppen gick till Sandberg Trygg 2001 följde Lernia med. Ett eller två år senare bytte det till TBWA för att ytterligare ett par år senare landa på Svensson Reklambyrå, som gjorde sin sista kampanj för Lernia våren 2008.

Samma år fick Lernia ny vd och 2009 började Linda Hellström som ny marknadsdirektör. Hon var tidigare på varumärkesbyrån Differ.
– Vi gjorde ett stort varumärkesarbete internt. Det ledde till ett samarbete med Storåkers och Jensen Pamp McCann om ny visuell identitet, säger Linda Hellström.

När det var dags att anlita byrå valde Lernia att fråga Storåkers, Garbergs och DDB.– Vi vill hitta den som är bäst för varje uppgift i stället för att ha en byrå för allt. Att vi valde Garbergs beror på att de förstod vår strategi och visade ett bra sätt att föra ut den. Vi är inte missnöjda med Storåkers.

Och DDB?

– De kom inte med ett konkret förslag.

Nu blir det en kommunikativ satsning:
– Vi kommer att höja nivån från 2009, säger hon.

Joakim Landin vill inte säga hur stor kund Lernia blir för Garbergs:
– Det är svårt att säga. Men det finns en otroligt stor potential för oss att göra nytta. Lernia kommer från en tyst position och behöver en klart ökad kännedom.

Fakta

Kundansvarig Lernia: Linda Hellström
Arbetsgrupp Garbergs: projektledare Joakim Landin, cd Petter Ödeen, copy Rebecka Oswald, ad Sebastian Smedberg och byråproducent Annika Witkowska.
Mediebyrå: OMD.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBLerniaGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.