Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs skapar pojkband – i kampanj mot könssjukdom

Publicerad: 24 juli 2019, 12:23

Pojkbandet "Gonorrhea".

Foto: Garbergs

70-talets problembarn gonorré är tillbaka. För att belysa det startar Garbergs och SLL i samband med Prideveckan den fiktiva musikduon Gonnorhea. ”Vi ville hitta en tonalitet i gränslandet mellan humor och allvar”, säger ad:n Ine Bryhn.


Ämnen i artikeln:

ReklamGarbergsKampanjSLLPride

Gonorré var en av de vanligaste könssjukdomarna under 70-talet, men har nu återigen sett en stor ökning av fall. Detta vill Stockholms Läns Landsting stoppa. De har nu anlitat Garbergs för att göra en kampanj mot könssjukdomen lagom till Prideveckan drar igång på måndag.

För att få uppmärksamhet till sig skapade de den fiktiva musikduon ”Gonorrhea” och knåpade ihop låten ”Stronger than ever” som syftar till könssjukdomens framfart. Fas två en fördjupning där nya singlar med titlar som ”Discover me” och ”To the test” sprider kunskap om allt från att skydda sig, symptom och var man kan testa sig. Allt kan ses på kampanjsajten.

– Det är ett viktigt budskap som vi förmedlar och för att ta plats i bruset med den här typen av information var målet att hitta en tonalitet i gränslandet mellan humor och allvar. Vi ville inte skrämmas. Tvärtom hoppas vi att manéret ska locka många att klicka och lära sig mer på kampanjens infosida, säger Ine Bryhn, art director på Garbergs.

Kampanjen inleds idag i print med en helsida i QX. Därefter kommer man bland annat att rulla ut annonser på Instagram och Facebook, utomhustavlor och affischtavlor och dela ut flyers med uppmaningar om att testa sig. Gabergs har även tagit fram merchandise bakom, såsom kondomförpackningar, tygpåsar och t-shirts. Kampanjen pågår till vecka 32.

Arbetsgrupp:
Beställare: Martina Junström, Enheten för hälsoutveckling/Region Stockholm.
Projektledare: Pia Hjelt
Produktionsledare: Ewa Staël von Holstein
Art Director: Ine Bryhn
Copywriter: Jöns Hellsing
Motion designer: Maja Nylund
Fotograf: Anders Tessing
Musik: Martin Sjögren/Jöns Hellsing

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.