Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs tar Dumle från DDB

Publicerad: 15 maj 2008, 13:27

Efter en flera månader lång pitch står det klart att Cloetta Fazers huvudbyrå DDB förlorar varumärket Dumle till Garbergs.


– Dumle är ett av Cloetta Fazers största och mest prioriterade varumärken och ett av dem med störst och bredast internationell försäljning. Europamarknaden är stor, med Sverige och Finland som huvudmarknader och en utveckling i Norge, Danmark och Baltkum som ser jättebra ut, säger Christer Wessman, produktchef.

Dumle finns i en rad olika ”brand extentions”, förutom klubbor och påskola finns Dumledryck, Dumleglass, snacks, bites och massa annat i produktportföljen.
– Vi har tittat på en helt ny kommunikationsstrategi när det gäller Dumle som innefattar alla marknader. Vi valde Garbergs för att de hade ett väl genomarbetat och genomtänkt förslag, säger Wessman.

På Garbergs är Peter Westling projektledare, som det ser ut u kommer kreatörerna på uppdraget bli copys Stefan Pagréus och Sandra Beijer och ad Sebastian Smedberg.
– Dumle är ett välkänt varumärke som alla känner till, och som svenska folket gillar nästan som Kalles Kaviar. Det är extremt roligt att få ta varumärket vidare och uppdatera det så det inte bara handlar om nostalgi. Det är sällan man får göra reklam för en produkt så många känner så mycket engagemang för, säger Peter Westling.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.