Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Garbergs tar fram tjänst åt Ramboll som hjälper människor undvika luftföroreningar

Publicerad: 4 Oktober 2019, 11:08

Med målet att hjälpa människor att andas renare luft har Ramboll tillsammans med Garbergs utvecklat tjänsten Happy Commuter. Den gör det möjligt att i realtid få reda på den cykelväg som har renast luft mellan två platser.


Ämnen i artikeln:

ReklamGarbergs

Samhällsrådgivaren Ramboll har med hjälp av Garbergs utvecklats ett digitalt verktyg som visar den renaste vägen mellan två platser. I lanseringen lutar de sig mot forskning som visar att luftföroreningar försämrar vår hälsa och förkortar våra liv, samt en ny studie från MIT som visar att det också finns ett samband mellan luftkvalitet och psykiskt välmående.

För att kunna rekommendera den renaste luftvägen beräknar tjänsten partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2.5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2) i realtid längs med färdvägen. Utifrån den insamlade datan beräknas ett European Air Quality Index (EAQI) som ligger till grund för val av färdväg.

– Vi är stolta över att idag lansera Happy Commuter, det är ett projekt som verkligen visar vårt engagemang i frågor som rör människor och natur. Projektet har varit omfattande, det har handlat om att kunna omsätta relevant och riktig realtidsdata till något användbart i vardagen, luften vi andas är helt avgörande för vårt välmående, säger Linus Almqvist, marknadschef på Ramboll, i ett pressmeddelande.

En rapport som Ramboll nyligen tagit fram visar att det inte bara är storstäderna som har utmaningar när det gäller luftkvalitet. Förra året hade så många som 30 svenska städer runt om i landet nivåer som överskrider riksdagens mål. Den största utsläppskällan är transporter. Happy Commuter fungerar över hela Sverige.

Se lanseringsfilmen nedan.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamGarbergs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.