Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs tog hem NK

Publicerad: 18 augusti 2010, 14:49


Ämnen i artikeln:

Camilla WallanderMartin GumpertNordiska KompanietGarbergs

truefalse

Martin Gumpert, strateg på Garbergs, ser fram emot att börja arbeta tillsammans med Camilla Wallander, NK:s marknadschef. (Foto: Björn Elgstrand)

NK sade upp sitt sexåriga samarbete med Lowe Brindfors i våras och bjöd in fyra reklamkonstellationer till pitch: Lowe Brindfors, Garbergs, Åkestam Holst och frilansnätverket Out of ­Office. Mitt i sommaren stod det klart att Åkestam Holst och Garbergs var de byråer som NK valde mellan.

Nu har marknadschef ­Camilla Wallander gjort sitt val och Garbergs får ta sig an NK:s kommunikation från nyåret.
– Vi gjorde ett noggrant urval från början, men det var en svår process. Vi fick relevanta förslag och förde en bra dialog med alla, säger Camilla Wallander.

Garbergs analys och förmåga att föra ut den i praktisk kommunikation var det som avgjorde. Strategin har enligt Martin Gumpert tre huvudfokus: stärka NK:s subjektiva röst, synas mer i medierna och blir mer kommersiella genom att få produkterna mer i fokus.
– Vi ska vårda varumärket, men också våga sälja, säger han.

Han beskriver NK som extremt mycket erfarenhet och kunskap parat med stor lust, framåtanda och energi.
– Jag hoppas och tror att NK valde oss på samma ­meriter, säger han.
Camilla Wallander beskriver NK:s position som en ­annan i dag än när Lowe Brindfors tog över uppdraget från Cole Russel & Pryce för sex år sedan.
– Då gällde det att ta positionen mode, accessoarer och skönhet. Nu har vi så mycket mer: heminredning, barn, mat, möbler … Med Garbergs får vi ett bättre paraplytänk och kan årsplanera på ett helt annat sätt.

Lowe Brindfors stora temakampanjer är med andra ord en passerad epok.
– Ja, vi går från påhittade teman …, säger Camilla Wallander.
– … till att använda verkligheten som resonanslåda, fortsätter Martin Gumpert:
– NK ska vara en uttolkare av verkligheten, förklarar han den nya strategin.

Det innebär fler kampanjer i bredare medier oftare.
– Vi kommer att köpa mer reklam för att träffa fler människor oftare, säger Camilla Wallander.

Ett annat skifte är att låta produkterna styra mer. NK:s butiker kan också gå till Garbergs och beställa hjälp med egna aktiviteter.

Parterna håller för närvarande på med avtalsskrivningen och detaljerna är inte klara.
– Vår ambition är att det ska vara långsiktigt. Men givetvis med uppsägningsvillkor så att vi kan hålla oss nöjda­, säger Camilla Wallander, som påpekar att NK:s marknadsavdelning är en mycket aktiv part i arbetsgruppen.

För Garbergs blir NK ett både fint och lönande uppdrag:
– Det blir ett betydande uppdrag som kommer att sysselsätta oss kontinuerligt, säger han.

Den arbetsgrupp som byrån redovisar nu blir kärntruppen, men fler än så lär ta del av NK-arbetet på sikt. En nyckel­spelare i detta är projektledaren Jan Lindforss som kom till Garbergs från Lowe Brindfors för två och ett halvt år sedan och där jobbade med NK. Han var också med och startade byrån Romson för NK:s räkning en gång i tiden.
– Han stärkte Garbergs kort, men byrån fanns på listan ändå, säger Camilla Wallander.

NK är en prestigekund utan like. Är det bara hedrande och roligt eller finns det någon liten gnutta nervositet inför denna utmaning?

– En av Garbergs styrkor är att vi är bra på att inte få skidorna i kors även när uppgiften är svår, säger Martin Gumpert.
– Självklart spänner vi en båge nu. Men bättre lyss till den sträng som brast…

Vi som gör det

Kund: NK
Uppdragsgivare: Camilla Wallander
Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp: Jan Lindforss projektledare, Cilla Beckeström produktionsledare, Malin von Werder, Johan Wilde ad:ar, Johanna Reis, Rebecka Osvald copywriter, Beatrice Sztanska formgivare, Petter Ödeen cd, Martin Gumpert,varumärkesstrateg
Mediebyrå: Scream

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.