Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 januari 2009, 08:55
Garbergs annons för Treo, som tog sig till final i Reklamcupen 2008, har fällts av Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL.
Annonsen, framtagen av reklambyrån Garbergs, gick i Dagens Nyheter den 14 augusti förra året. Den tävlade även i Reklamcupen och tog sig där till final. Nu väljer NBL att kritisera läkemedelsföretaget McNeil, som har varumärket Treo, för den aktuella annonsen.
Enligt verket är bland annat påståendet att Treo hjälper ”mot värk” alldeles för opreciserat. I bedömningen skriver NBL:
”Uttrycket ”mot värk” anger en betydligt bredare användning än vad som omfattas av indikationen med den uppräkning som görs där. Till detta kommer att en plötslig huvudvärk kan vara symptom på en allvarlig sjukdom som indikationen inte omfattar. Mot bakgrund av detta finner NBL att annonsen strider mot artikel 102 i Läkemedelsbranschens etiska regelverk.”
McNeil tvingas nu betala 80 000 kronor.
Linda Fagerlind