Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Garbergs visar vägen tillbaka

Publicerad: 18 juni 2009, 09:30

Försäkringskassan vill hjälpa långtidssjukskrivna att lättare komma tillbaka till arbetslivet. I den interaktiva beskrivningen ”Vägen tillbaka” ger kassan en guidad rundtur genom sjukskrivningens olika stadier och händelser.


Ämnen i artikeln:

FörsäkringskassanGarbergs

Garbergs har jobbat med Försäkringskassan sedan januari 2008. I höstas gjorde reklambyrån den uppmärksammade kampanjen ”vi skiljer fakta från åsikter” åt dem. Nu kommer nästa steg. Liksom tidigare handlar det om att förenkla kassans information. Sajten “Vägen tillbaka” är en del av Försäkringskassans nya webbplats.

– Sajten är tänkt att vara en lathund för sjuka. För ungefär exakt ett år sedan ändrades reglerna för sjukförsäkringen och människor har varit väldigt förvirrade över hur den fungerar. Den här sajten beskriver vad som händer när man blir sjukskriven, steg för steg, säger Rebecka Osvald, copywriter på Garbergs.

Försäkringskassan har fått mycket kritik för den nya försäkringen. Bland annat har många klagat på 180-dagarsregeln som innebär att den som efter varit sjukskriven i sex månader och som bedöms kunna ta ett annat jobb på arbetsmarknaden förlorar sin sjukpenning.
Det var utifrån det som Garbergs började jobba.

– Vi började jobba med det här uppdraget i januari, då hade den nya sjukförsäkringen gällt ett halvår och oron var som störst. Det ledde också till en hel del negativ publicitet för Försäkringskassan. Vi behövde komma på ett sätt att beskriva för människor vad som verkligen gällde och att berätta att många och grundliga insatser görs innan någon riskerar att bli utförsäkrad. Vi landade i den här lösningen.

Anledningen till att sajten heter ”Vägen tillbaka” är enligt Rebecka Osvald att man försöker stötta de här personerna och ge den en väg tillbaka till arbetslivet.

– Sajten vänder sig till alla som ansöker om sjukpenning och visar på hur man blir stöttad att ta sig tillbaka till arbetslivet igen. Den beskriver vem som ansvarar för vad och svarar på alla upptänkliga orosmoln man kan tänkas ha. Vi försökte få alla moment att vara sådant som kan finnas längs en väg, ett möte blev en mötesskylt till exempel. Man ska känna att man hela tiden är den som åker längs vägen.

Sajten är framtagen i samarbete med B-Reel.

Försäkringskassan

Reklambyrå: Garbergs
Produktionsbyrå: B-Reel

Arbetsgrupp Garbergs:
Rebecka Osvald – Copywriter
Sebastian Smedberg – Art Director
Bjarne Melin – Web Director
Charlotte Lundquist – Produktionsledare
Lars Staffas – Projektledare

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

FörsäkringskassanGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.