Reklam
Gasar förbi konkurrenterna – rätta kuren för Apotea
Publicerad: 18 oktober 2018, 14:43
Apoteas Sofia Modig vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin apotek.
Apotea har sedan starten för sex år sedan helt fokuserat på e-handel utan fysiska butiker. Marknadschefen Sofia Modig är medgrundare till kedjan och tar i stort sett alla beslut gällande marknadsföring och kommunikation.
Hon lyfter fram det breda sortimentet, priset och leveranssäkerheten som tre nyckelfaktorer till att kedjans tillväxt.
Det senaste året (fram till 31 augusti 2018) har Apotea ökat sina medieinvesteringar med +36 procent (Kantar Sifo, brutto) och man är också det varumärke i kategorin som lägger mest pengar på medieköp. I första hand har ökningen skett i tv (+40,6).
– Vi växer snabbt. Det har inneburit mycket rekrytering och jobb med att behålla vår kultur som vi tror är viktig för vår framgång. Alla ska jobba som ett lag.
Sofia Modig vann sin kategori i Sveriges Bästa Marknadschefer även förra året.
Nu vinner hon igen med motiveringen:
"Årets vinnare har tagit över tv-rutan med tips om den rätta medicinen. Receptet till framgång har ökat kännedomen, tänkbarheten och förstahandsvalen. Snabbt har det gått, billigt är det och därtill fraktfritt."
Apoteas byråer:
Produktionsbolag: Armstrong.
Digital marknadsföring: Ad Relevance.
Pr-byrå: Halvarsson & Hallvarsson.
Övriga nominerade kategori Apotek
Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat
Linda Nyberg, Apoteket AB
Per Geber, Apoteksgruppen
Emelie Friis, Kronans Apotek
Oscar Sandberg, LloydsApotek