fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gayreklamen censureras

Publicerad: 26 januari 2011, 08:14

Chipsvarumärket Doritos har testat två reklamfilmer med gaytema inför fotbollsfinalen Super Bowl. Ingen av filmerna klarade testet.

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


</div><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" class="youtube-player" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/B1yk85znbpY" title="YouTube video player" type="text/html" width="468" /></div><p>Homosexualitet är känsligt i amerikansk tv. Det visar inte mist <a href="https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2014/03/24/boklok-tog-hem-columbi-agg/" orig-href="/nyheter/2011/01/25/skins-skapar-moralpanik/index.xml" target="_self">reklambojkotten</a> av ungdomsdramat Skins påMTV.</p><p>Inför finalen i amerikansk fotboll, Super Bowl, i nästa vecka testkör chipsjätten Doritos alla reklamfilmer inför publik. Doritos är en av storannonsörerna och man vill ”visa respekt för alla”, enligt gaysajten <a href="http:// http//advocate.com/News/Daily_News/2011/01/25/Gay_Doritos_Ads_Wont_Air_During_Superbowl/" target="_self">The Advocate</a>.</p><p>Under “Crash the Super Bowl” har 5600 filmer provvisats. Två av de mest uppmärksammade filmerna har gaytema.</p><p>I den ena filmen bastar två män med varandra vilket får en oväntad utveckling. I den andra tittar en man över staketet till granntomten där två män sitter vid poolen. Mannens fru kommer och det blir förvecklingar.</p><p>Liksom många reklamfilmer innehåller filmerna schabloner och bygger på en del fördomar.</p><p>Enligt en talesman för Doritos var reaktionerna bland homosexuella blandade inför filmerna som inte ens går till final i “Crash the Super Bowl”.  </p>

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev