Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

GB:s marknadsdirektör till Kraft

Publicerad: 11 januari 2012, 13:11

Fredrik Larsson har arbetat nio år på Unilever, varav fyra år som marknadsdirektör för GB Glace. Nu går han över till amerikanska jätten Kraft som marknadsdirektör.


Ämnen i artikeln:

Unilever

Marknadsrollen på Unilever har varit tudelad. Dels har Fredrik Larsson haft det yttersta ansvaret för Brand Building, dels har hans kollega i Rom varit ytterst ansvarig för Brand Development.

I sin nya roll som marknadsdirektör på Kraft tar Fredrik Larsson ett helhetsansvar för båda områdena.

Han blir placerad i Upplands-Väsby.

– Det kändes som en jättekul utmaning att få slipa på en ny affärsmodell och nya varumärken, säger Fredrik Larsson.

Han har jobbat som marknadsdirektör för GB Glace i fyra år, men han har även varit marknadschef för Lipton, som också tillhör Unilever. Fredrik Larssson har arbetat totalt nio år på Unilever.

Har du tröttnat på glass?

– Det är en fantastisk varumärkeskategori och tiden på GB Glace har utan tvekan varit de bästa åren i min karriär, säger Fredrik Larsson.

Vad har du för marknadsförings- och pr-planer som ny marknadsdirektör på Kraft?

– Jag är inte där ännu. Jag vill först avsluta min karriär på Unilever på bästa sätt, säger Fredrik Larsson.

Hur fick Kraft egentligen upp ögonen för dig?

– Jag blev headhuntad. Men GB Glace och Kraft har samarbeten sedan tidigare exempelvis med dajm-strutar och därför var inte organisationen helt främmande för mig. Men jag är ju inte sprungen ur det samarbetet, säger Fredrik Larsson.

Vari består din största utmaning i nya jobbet?

– Jag vill inte kommentera detta. Jag går in med en Mickey Mouse-stil. Det vill säga jag lyssnar och försöker förstå vari utmaningen består i innan jag öppnar munnen, säger Fredrik Larsson.

Han tillträder sin nya tjänst i mars.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.