Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Ge tid! Vår tid är mer värd än pengar"

Publicerad: 16 December 2010, 10:30

Guts & Glorys skänkapengar-utmaning till Reklamsverige har väckt reaktioner: – Ge tid. Tid är pengar, säger Ulf Strömqvist, vd för Hilanders, och menar att donerad arbetstid är en valuta som kan mångdubbla värdet av gåvan.


Ämnen i artikeln:

HilandersUlf Strömqvist

Ulf Strömqvist. Foto: Resumé.

Igår gick den lilla Malmöbyrån Guts & Glory ut med en uppmaning till reklambyråerna i Sverige att ge pengar till SR:s pågående välgörenhetsprojekt Musikhjälpen, och ge mer pengar än de 25 000 kronor de själva skänkt.

Viljan och initiativet är gott tycker Ulf Strömqvist, vd för den betydligt större byrån Hilanders som också har sitt huvudkontor i Malmö och som också har skänkt pengar till Musikhjälpen. Men, påpekar han, pengar är inte den mest värdefulla valutan en reklambyrå har.

– Vi sitter på en kompetens som kan mångdubbla den insats vi kan ge i reda pengar. Skulle byråer lägga om så bara någon liten procent  av sin verksamhet på ideella projekt – då skulle det börja hända grejer, säger han.

Han exemplifierar med Stiftelsen Varvet, ett regionalt projekt för att ge ungdomar en vettig fritidssysselsättning som Hilanders jobbade ideellt med under fyra år tillsammans med Helsingborgs Dagblad. På fyra år lyckades de tillsammans generera 10 miljoner kronor, enligt honom.

– Det projektet hade inte överlevt annars. Vi lade ner arbetstid motsvarande 1-1,5 mkr. Och det blev en oerhörd utväxling på det, säger Ulf Strömqvist.

Inför 2011 har Hilanders börjat jobba med organisationen Min Stora dag. Första annonsen gick i Dagens Industri nu i veckan. De panerar att lägga 2 procent av byråns samlade arbetstid på den kunden. Utan att fakturera en krona.
– Det kan värderas till i alla fall en halv miljon, säger Strömqvist.

Nu tar han stafettpinnen från Guts & Glory, men växlar valuta:
– Jag tycker att alla reklambyråer av rang ska engagera sig i någon sådan kund. Om vi så bara avsätter 1 procent av vår arbetstid gör det stor skillnad.

Läs mer

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

HilandersUlf Strömqvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.