Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gemensam sajt för olika länders reklamlagar

Publicerad: 11 november 2009, 14:16

Planerar du en kampanj som också ska gå i Slovakien och Belgien? Men är osäker på vilken lagstiftning som gäller?
Lugn, nu finns det lösningar på det juridiska krånglet.


Hur mycket naket får det vara i den spanska reklamen, vid vilken tidpunkt på kvällen är det okej att ha med lite våld i den brittiska tv-reklamen och vad får man säga och inte säga om effekten av nya tvålreklamen i Ungern?

Det är frågor som marknadschefer och projektledare i Europa dagligen ställer sig.

Svaren finns i varje land hos myndigheterna som övervakar reklam. Problemet är att reglerna skiljer sig åt från land till land. Så den som vill ha en kampanj i flera Europeiska länder har ett digert, och dyrt, jobb med juridisk kryssande framför sig.

Eller har haft kanske. Både offentliga och självreglerande reklamorganisationer i 15 europeiska länder har inlett ett samarbete och samlats runt en gemensam sajt, Ad-advice.org där osäkra annonsörer kan få svar på sina frågor.

– Det här är en enkel idé och om vi kan erbjuda något som fungerar utan att det ådrar extra kostnader är det värt det, säger Kristoffer Hammer som varit med och utvecklat sajten, till Campaign.

 Länderna som finns med på Ad-Advice är Belgien, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Ungern och Österrike.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.