Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 Augusti 2020, 09:34
Mitt i en pågående pandemi väljer Landskrona Foto att genomföra en festival. Garbergs Malmö ligger bakom kampanjen som är en blinkning till nuläget.
Ämnen i artikeln:
Garbergs MalmöÅrets fotofestival i Lanskrona har temat ”The Architecture of Memory” (”Minnets arkitektur”) och äger rum 4-20 september. När världen och Sverige under de senaste månaderna har blivit uppmanade att hålla avstånd går Landskrona Foto ut med sitt budskap på digitala skärmar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. På en suddig bild står budskapet: Snälla, kom närmre. När man går närmare blir bilden skarp och budskapet skiftar till: ”Håll aldrig avstånd från historien”.
– Landskrona Foto hade satt temat för årets festival redan i höstas och kunde förstås inte förutse hur aktuellt och relevant det skulle bli nu med en pandemi som pågår över hela världen. Det tog vi fasta på i kommunikationen, berättar Malin Wikerberg, copywriter och vd på Garbergs Malmö som gjort kampanjen i en kommentar.
Bilderna i kampanjen är ett fotografiskt verk ur ”Project Maria” (”Projekt Maria”) av Lesia Maruschak som uppmärksammar svältkatastrofen i Ukraina 1932-1933 samt ett fotografiskt verk ur en bildserie av Ziyah Gafić ”Quest for Identity” (”Sökandet efter identitet”) där dokumenten och fotografierna upphittades i massgravarna efter Srebrenicamassakern 1995.
Uppdragsgivare
Jenny Nordquist, Avdelningschef, Landskrona Foto.
Maria André, Press- och medieansvarig, Landskrona stad.
Arbetsgrupp Garbergs Malmö
Jone Eskilsson, AD
Malin Wikerberg, Copy
Malin Von Werder, CD
Anne Ketelsen, Produktionsledare
Fredrik Byrfors, Projektledare
Ämnen i artikeln:
Garbergs Malmö