Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Genomskinlig kampanj ska sälja böcker

Publicerad: 17 Oktober 2008, 13:22

I en ny kampanj uppmanar reklambyrån Ester och kunden Bokförlaget Forum folk att se igenom reklamen. Kampanjens ska berätta om Henrik Fexeus nya bok ”När du gör som jag vill”.


Fexeus bok handlar om reklam och påverkan. Hur vi blir påverkade som konsumeter och hur vi kan påverka andra. Det tog reklambyrån fasta på då de skulle utforma kampanjen som ska lansera boken.

Kampanjen består av två delar. Den första riktar sig mot åsiktsstarka människor. Boken skickades ut till 35 personer. Varje bok innehöll ett personligt tips från författaren. Bland annat fick Gudrun Schyman ett tips på hur man övertygar andra om sina politiska värderingar. Andra tips gick till Linda Skugge och Göran Persson.

Del två riktar sig direkt till konsumenterna och syns som utomhusreklam och print.
– I boken får man lära sig att se genom kommersiella budskap, därför såg vi till att man kunde se genom själva reklamen också. Det kändes som ett tydligt sätt att lyfta fram boken, säger Daniel Vaccino, copywriter på Ester.

Annonserna går i Veckans Affärer och Privata affärer. Där har reklambyrån valt att visa hur vi påverkas av reklam.

Bokförlaget Forum

Uppdragsgivare: Sara  Lindegren
Byrå: Ester
Arbetsgrupp: Roger Kempe projektledare, Annika Trangius ad,  Lotta Mellgren  cd,  Daniel Vaccino  copy, Anna Wennerström produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.