Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gents budskap efter krigsutbrottet – gav Putin tips på penisförlängare

Publicerad: 26 februari 2022, 09:41

Gents ger Putin tips i sin kommunikation.

Foto: World Economic Forum/Remy Steinegger: Wikimedia Commons. // Gents.

E-handelsbolaget beklagade sig över minskad omsättning till följd av Ukrainakriget.


Ämnen i artikeln:

Vladimir PutinUkrainakrigetE-handel

Helsingborgsgrundade Gents, som säljer rak- och hårvårdsartiklar för män, skickade under fredagen ut ett pressmeddelande, enligt sajten e-handel.se. Rubriken? ”Knäpp Ryssland på näsan genom att shoppa”. 

Därefter texten:

”Ryssland vill gärna se skadeskjutna ekonomier i väst. Under dagen sjönk börsen med 4,5 procent. Samtidigt sjönk Gents omsättning med 40 procent mot en genomsnittlig jämförbar dag. Givetvis är detta relaterat till Rysslands invasion av Ukraina i olycklig kombination med höga elpriser, bensinpriser och matpriser.”

Varpå pressmeddelandet avslutades med uppmaningen:

Trots det vill vi uppmana alla svenskar att bemöta det ryska agerandet i Ukraina med att hålla Sverige igång i en redan ömtålig post-pandemi-situation. Det innebär att shoppa och gå på restaurang precis som vanligt, och gärna i än högre grad, så att jobben säkras. Detta är precis vad Ryssland inte vill att vi ska göra.

Till e-handel.se försvarar vd:n Jenny Rydhström budskapet – det är ”rent matematiskt, även om det låter tondövs för en lekman”.

– Företag ska vara en del av sin omvärld, på gott och på ont. Inte bara när det passar opinionen. I gårdagens nyhetsbrev gav vi exempelvis tips till Putin på tre penisförlängare som är bättre att köpa, än att starta ett krig. Gents webbshop är full av penisförlängare, om man vill se det så, och det är för oss uppenbart att Putin desperat letar efter just en sådan, säger vd:n till e-handel.

Rysslands invasion av Ukraina, som inleddes natten till torsdagen, beskrivs som den värsta säkerhetspolitiska krisen sedan Nazityskland anföll Polen 1939. Gents är inte ensamma om att använda kriget i en kommersiell kontext. Sedan i torsdags har vi sett bland andra:

Influencern Sanne Josefson har kritiserats för att i en post på Instagram lanserat en ny färg på tajts med orden: ”Good news on this sad day”, något Bloggbevakning var först med att rapportera om. Sanne Josefson har i efterhand tagit bort inlägget och bett om ursäkt.

Influencern Emilia de Poret har fått kritik för ett inlägg med budskapet: ”Difficult to ignore the situation in Ukraine but I'm still going to take you along for a sneak peak of Milan Fashion Show”. Även här rapporterat av Bloggbevakning.

CNN:s placering av Applebees annons med texten ”A little bit of chicken fried”, dök upp i rutan intill bilder på invasionen av Ukraina. ”Tredje världskriget sponsras av Applebees”, konstaterade en av många kritiker i sociala medier.

E-handlaren Grandpa skickade ett nyhetsbrev med rubriken ”Invasionen av Ukraina, kom och träffa oss i kväll och ryck upp dig från hälarna”.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.