Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Genusfotografen hyllar JC-kampanjen

Publicerad: 13 februari 2014, 12:26

JC:s kampanj för Crocker med Erika Linder som tjej och kille.

Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson utsåg nyligen American Apparels kampanj för Unisex-skjortor till den mest sexistiska reklamen under 2013. Han hyllar nu JC:s kampanj där en kvinnlig modell tog på sig både tjej- och killkläder. – Jag tycker att det är skitbra. Jag väntade på att någon skulle göra något sådant här, säger Tomas Gunnarsson till Nyheter 24.


Ämnen i artikeln:

CrockerGenusfotografen

JC är aktuellt med en vårkampanj för märket Crocker, där modellen Erika Linder är klädd i både tjej- och killkläder.
– Erika är en sjukt modig tjej som utmanar det traditionella genom att bara vara. Hon är en stor inspiration för mig och en förebild för många, säger JC:s marknadschef Eleonore Säll till Nyheter24.

Tomas Gunnarsson är visserligen djupt imponerad över kampanjen, men tycker ändå inte att den är ett "genusmästerverk" för det krävs lite till.
– De behåller ändå det stereotypa och utmanar egentligen inte bilden av mannen och kvinnan, säger han till Nyheter 24.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

CrockerGenusfotografen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.