Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 februari 2014, 12:26
JC:s kampanj för Crocker med Erika Linder som tjej och kille.
Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson utsåg nyligen American Apparels kampanj för Unisex-skjortor till den mest sexistiska reklamen under 2013. Han hyllar nu JC:s kampanj där en kvinnlig modell tog på sig både tjej- och killkläder. – Jag tycker att det är skitbra. Jag väntade på att någon skulle göra något sådant här, säger Tomas Gunnarsson till Nyheter 24.
JC är aktuellt med en vårkampanj för märket Crocker, där modellen Erika Linder är klädd i både tjej- och killkläder.
– Erika är en sjukt modig tjej som utmanar det traditionella genom att bara vara. Hon är en stor inspiration för mig och en förebild för många, säger JC:s marknadschef Eleonore Säll till Nyheter24.
Tomas Gunnarsson är visserligen djupt imponerad över kampanjen, men tycker ändå inte att den är ett "genusmästerverk" för det krävs lite till.
– De behåller ändå det stereotypa och utmanar egentligen inte bilden av mannen och kvinnan, säger han till Nyheter 24.
Karl-Johan Byttner