Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Genusmedveten trend i årets julkataloger

Publicerad: 26 november 2012, 06:58

Taget från årets julkatalog från Toys R Us.

Anmälningar till reklamombudsmannen och kritik i sociala medier har fått de stora leksakskedjorna att bli mer genusmedvetna. I år kör flickorna brandbil och pojkarna leker frisör i de stora leksakskedjornas julkataloger.


De senaste åren har jättarna på den svenska leksaksmarknaden, Toys R Us  och BR-leksaker, fällts av reklamombudsmannen (RO) för  könsdiskriminerande reklam. BR-leksaker anmäldes och fälldes till  exempel för en reklamfilm där speakerrösten pratade om "bilar till  killarna och prinsessor till tjejerna", skriver TT.

Men i årets julkataloger och annan reklam är det mer genusmedvetet.

–  Under flera år har vi upplevt att genusdebatten vuxit starkt på den  svenska marknaden och vi har upplevt att vi måste anpassa oss, säger Jan  Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och  Toys R Us, som är de största aktörerna på den svenska marknaden.

För att hamna rätt har företaget sedan ett år tagit hjälp av reklamombudsmannen.

–  Vi har fått utbildning och vägledning från deras sida. Så därför har  vi gjort katalogerna för både BR och Toys R Us på ett helt annat sätt i  år. Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller  fel. Det är inte en kill- eller tjejgrej, utan det är en leksak för  barn, säger Jan Nyberg.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.