Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 november 2012, 06:58
Taget från årets julkatalog från Toys R Us.
Anmälningar till reklamombudsmannen och kritik i sociala medier har fått de stora leksakskedjorna att bli mer genusmedvetna. I år kör flickorna brandbil och pojkarna leker frisör i de stora leksakskedjornas julkataloger.
De senaste åren har jättarna på den svenska leksaksmarknaden, Toys R Us och BR-leksaker, fällts av reklamombudsmannen (RO) för könsdiskriminerande reklam. BR-leksaker anmäldes och fälldes till exempel för en reklamfilm där speakerrösten pratade om "bilar till killarna och prinsessor till tjejerna", skriver TT.
Men i årets julkataloger och annan reklam är det mer genusmedvetet.
– Under flera år har vi upplevt att genusdebatten vuxit starkt på den svenska marknaden och vi har upplevt att vi måste anpassa oss, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och Toys R Us, som är de största aktörerna på den svenska marknaden.
För att hamna rätt har företaget sedan ett år tagit hjälp av reklamombudsmannen.
– Vi har fått utbildning och vägledning från deras sida. Så därför har vi gjort katalogerna för både BR och Toys R Us på ett helt annat sätt i år. Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller fel. Det är inte en kill- eller tjejgrej, utan det är en leksak för barn, säger Jan Nyberg.
Linus Fremin