Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ger bort en get i julklapp

Publicerad: 27 november 2009, 13:40

Här blir geten en julklapp. Regissören Oscar Bård har gjort Action Aids nya kampanjfilm i samarbete med reklambyrån Häger Fredlund.


Ämnen i artikeln:

Häger FredlundActionaid

Häger Fredlund ligger bakom julkampanjen från Action Aid som drar igång på måndag med trafikannonsering, radio och banners. Det blir även en mobilsajt och dessutom har regissören Oscar Bård gjort en film som komplement (musik Jean Paul Wall).

Julklapparna mot fattigdom består av nio olika produkter från 100 kronor till 1 000 kronor.

– Att ge bort en get, eller andra boskapsdjur är en mycket vanlig del i ActionAids arbete för rätten till mat i kampen mot fattigdom. När en familj får en get är geten dräktig, så att den snart får killingar. Eller så familjen faktiskt två getter – en hane och en hona. Tanken är ju att geten ska kunna ge familjen försörjning under flera år framöver, meddelar Catrin Rising, pr-manager på Action Aid.

– I kampanjen dramatiserar vi tanken att  bokstavligen slå in en get eller åsna. En skylt har till exempel rubriken ”Lätt att ge, svår att slå in: ”En annan: ”En kul present, svår att rimma på” (åsnan). Radioreklamen hakar på rim-temat och vi försöker rimma på åsna.

I fjol sålde Action Aid 9 000 getter, 2 000 fler än året innan. Organisationen har i år som mål att samla in 4 miljoner kronor.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Häger FredlundActionaid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.