Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gerillakampanj för Göteborgs hemlösa

Publicerad: 20 december 2017, 09:41

I december får Göteborgs parkbänkar och soptunnor en ny viktigt uppgift som budbärare för Göteborgs Räddningsmissions senaste insamlingskampanj. Kampanjen ska belysa hemlöshet och utsatthet och är framtagen av reklambyrån Cordovan Communication.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Problemet med hemlöshet Göteborg förvärras för varje år, inte minst bland barnfamiljer. Totalt lever 1 600 människor i akut hemlöshet, varav 600 av dessa är barn. Vissa människor i satden tvingas till och med att sova utomhus under de kalla vinternätterna. Varje jul samlar Göteborgs Räddningsmission in pengar för att kunna hjälpa till med jourboende och mat.

– Genom att placera ut budskap som bland annat “För 140 kronor har du sett till att en hemlös får sova i en säng i natt” på parkbänkar runt om i stan vill vi belysa hur hemlösa har det i vinter. Och inte minst få folk att verkligen agera genom att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission och deras viktiga arbete, säger Ola Lundin, art director på reklambyrån Cordovan Communication som står bakom idé och koncept i en kommentar.

I juletider skänker många privatpersoner och företag pengar till välgörenhet. Julen är den enskilt viktigaste insamlingsperioden för Göteborgs Räddningsmission som arbetar med att motverka förhållanden i samhället som leder till utsatthet och utanförskap.

– Det mesta av vårt arbete utgår från vårt café på Vasagatan. Där serverar vi ca 600 frukostar varje vecka, erbjuder rena kläder, dusch och någon att prata med. Vi har också ett övernattningsboende, 35:an, på Linnégatan. Här kan man övernatta, få en varm dusch, lite kvällsmat och ett klädombyte, säger Joachim Lundell som är insamlingsansvarig på Göteborgs Räddningsmission.

För att få fler att skänka pengar till Göteborgs Räddningsmission syns kampanjen även på spårvagnar, i dagspress och sociala medier. Målet med satsningen är att få folk att swisha ett bidrag och bidra till att en hemlös får exempelvus mat eller sängplats.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News