Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Getrekord för Action Aid

Publicerad: 13 Januari 2011, 13:57

Action Aids julkampanj slog rekord i julas. Runt 4,8 miljoner donerades till välgörenhet – och inte helt oväntat blev geten den populäraste julklappen.


Ämnen i artikeln:

Häger FredlundActionaid

Action Aids get blev succé.

Årets julklapp läsplattan i all ära. För Action Aid blev geten för andra året i rad den populäraste julklappen.

Resume.se har tidigare rapporterat om kampanjen som går ut på att få svenskarna att donera julklappar till tredje världen. En av dessa är en get – som för många fattiga blir helt livsavgörande. Kampanjen riktar sig framför allt till utsatta kvinnor och flickor.

Totalt donerades 22 702 julklappar 2010. Nästan 10 000 av dem var getter för 200 kronor styck. Andra presenter mot fattigdom var bland annat en barnmorska, kycklingar och skolböcker.

Jämfört med 2009 donerade det svenska folket 30 procent mer julklappr i fjol, uppger Action Aid. 4,4 miljoner kronor kom från privatpersoner och cirkar 400 000 kronor kom från företag.

– Det är helt sjukt kul. Och det är ganska schysst eftersom vi hade en mindre mediebudget i år, säger Pierre Kalmenstam, vd på HägerFredlund. 

Det är HägerFredlund som står bakom Action Aids julkampanj som i år bestod den att affischering i kollektivtrafiken, radioreklam och DR till företag. Framför allt affischerna i Stockholms tunnelbanan blev en succé – över 300 stycken blev nedplockade av förbipasserande.

– Det är extra kul att kampanjen blev så populär och att den bland annat blev uppmärksammad i SVT ABC för att människor tog ner affischerna. Det är så klart kul för oss som byrå, säger Pierre Kalmenstam.

En förklaring till att intäkterna ökade jämfört med 2009 är att fjolårets kampanj inkluderade sociala medier i hög utsträckning. Bland annat ”Getkampen” på Facebook blev populärt.

– Det kanske är att slå sig lite för bröstet, men att öka intäkterna från runt fyra miljoner till nästan fem miljoner kronor är ganska starkt, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Häger FredlundActionaid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.