Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

GIL lanserar "efterbliven" kampanj

Publicerad: 8 Juni 2018, 10:24

Foto: Skärmdump/Youtube

Organisationen vill visa att ordet "retard" ofta används i negativ bemärkelse gentemot funktionsnedsatta.


Ämnen i artikeln:

Stendahls ReklambyråReklamKampanj

GIL står för Göteborgskooperativet för Independent Living och är en svensk organisation som jobbar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna välja sitt liv och ha samma möjligheter som alla andra att skapa sin individuella framtid - genom en personligt utformad assistans.

Nu har de kommit med en internationellt uppmärksammad kampanj: "Said by Retards"
I kampanjen refererar organisationen GIL till ordet "retard" och menar att ordet ofta används i negativ bemärkelse gentemot funktionsnedsatta.

Enligt statistiken som visas i kampanjfilmen är det vanligast att man associerar ordet "retard" med en funktionsnedsatt person. Det vill GIL ändra på och låter funktionsnedsatta läsa upp kontroversiella saker som kända och inflyteleserika personer har sagt. Syftet är att visa vilka som är de riktiga "retardsen".

– Vi vill visa på hur orättvist det är att bli generaliserad och associerad med de riktiga idioterna i världen, säger Anders Westgerd, director på GIL, till Marketing Communication News.

Här hittar du kampanjens Instagram-konto där du hittar flera klipp.

Kampanjen är framtagen i samarbete med byrån Stendahls.

Kampanjfilmen hittar du här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.