Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gillette kritiserades för att hylla övervikt – stod på sig

Publicerad: 12 April 2019, 08:17

När Gillette på Twitter använde sig av plus size-modellen och kroppsaktivisten Anna O'Brien kritiserades varumärket för att normalisera grav övervikt. Till skillnad från många andra varumärken valde man att stå på sig mot kritikerna och behålla bilden.


Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

För en dryg vecka sedan la Gillette Venus Twitter-konto upp en bild på plus size-modellen och kroppsaktivisten Anna O'Brien, även känd som Glitter and Lazers. O'Brien har länge drivit frågan om att visa upp en annan typ av kroppar i både marknadsföring och medier.

Kort efter att bilden, med bildtexten "Go out there and slay the day", laddades upp fick Gillette kritik för vad folk menade var en normalisering av sjuklig övervikt. Kritikerna skriver bland annat att övervikt är en av de allvarligaste folksjukdomarna i USA. Många skrev även uppskattande om att Gillette valde att använda sig av andra kroppstyper i sin marknadsföring.

Gillette själva valde dock att stå på sig mot kritiken och svarade att de är ett varumärke som verkar för att alla kvinnor ska känna sig bekväma i sina kroppar. Att Gillette står på sig skiljer sig mot hur flera andra varumärken i närtid valt att tackla kritik på sociala medier.

— Gillette Venus (@GilletteVenus) 4 april 2019Venus is committed to representing beautiful women of all shapes, sizes, and skin types because ALL types of beautiful skin deserve to be shown. We love Anna because she lives out loud and loves her skin no matter how the “rules” say she should display it 💙

Bilden i sig var inte framtagen specifikt för Gillette och ingen byrå var inblandad. O'Brien fick heller inte betalt för att ställa upp på bilden, det rapporterar AdAge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.