Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gillettes nästa steg: Utmanar könsstereotyperna i Indien

Publicerad: 8 Maj 2019, 07:22

Efter Gillettes uppmärksammade och kritiserade reklamfilm "The Best a man can be" rullar Grey ut kampanjen #ShavingStereotypes med kvinnor hos barberaren i Indien.


Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

I januari lanserade Gillette kampanjen "The Best a man can be" som tog utgångspunkt i en kris för manligheten efter #metoo. Filmen blev en vattendelare där ställningstagandet fick en del ryggdunkningar medan bedömare ansåg att varumärket inte bottnade i initiativet.

Nu lanserar grey kampanjen   #ShavingStereotypes som bygger på insikten om att stereotypa könsrollen lärs in från tidig ålder. I filmen ser vi två unga indiska systrar, Neha och Jyoti samt en liten pojke som delger sina egna vittnesmål om hur könsrollerna skapas i och formar samhället.

När den unga pojken följer med sin pappa till barberaren och i sin förvåning ser två kvinnor som ska raka pappan. Han frågar hur det kommer sig att flickar kan raka mäns behåring.

Efter en konstpaus förklarar pappan vilken inverkan patriarkala strukturer har på en liten pojke när det kommer till fördomar om vad som är manligt och vad som är kvinnligt.

Sedan berättar systrarna hur de fått kämpa med könsförtryck i Indien, inte minst efter att ha tagit över pappans salong. De vill också inspirera med sin resa och visa att det går att vända människors åsikter som ett exempel för nästa generation.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GilletteReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.