Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gjorde Audis kod för "rattsurfare" – tar hem Guldägget i mobilt

Publicerad: 19 April 2018, 13:52

Åkestam Holst skapade en webbkod som påminner bilförare om att låta bli mobilsurfet – ett grepp som belönas med förstapris i mobilt.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstAudiGuldägget

Åkestam Holst fick i uppdrag av Audi att uppmärksamma forskningens slutsatser: att rattsurfande ökar risken för olyckor med hela 300 procent. Lösningen: en gratis webbkod för vem som helst att klistra in i den befintliga hemsidans script, som läser av personens hastighet. Den som rör sig snabbare än 20 km/h möts av en påminnelse om riskerna med beteendet, och tvingas bekräfta att hen inte sitter vid ratten för att få fortsätta.

Kanske har "Safety Code" bidragit till något säkrare vägar. Guldäggsjuryn är hur som helst imponerad, och motiverar utmärkelsen med följande ord:

"Årets guldäggsvinnare i mobilt visar på kraften som uppstår när varumärken tar ansvar i frågor som rör oss alla. Kampanjen tar sig an mobilanvändandets baksida, och flyttar ansvaret från användaren till de som vill ha vår uppmärksamhet– med bara tre rader kod."

Silverägg i mobilt går till Isobar för kampanjen "Visa färgerna" för Betsson.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.