Reklam
Gjorde sexistisk reklam i årtionden – nu låter de kvinnor göra om kampanjerna
Publicerad: 15 mars 2017, 10:02
Det brasilianska ölföretaget Skol tar tag i sitt förflutna och låter kvinnliga kreatörer göra om deras gamla sexistiska posters.
Ämnen i artikeln:
ReklamI en reklamfilm för deras senaste kampanj, "Reposter", kritiserar det brasilianska ölföreaget Skol sig själva för sitt sexistiska förflutna, det rapporterar AdWeek.
– De här bilderna är en del av vår historia... Men världen har förändrats och det har Skol också. Bilderna representerar inte oss längre, säger företaget i annonsen.
Skols gamla reklambilder har ofta anspelat på sex och presenterat kvinnan som en servitris, snarare än ölkonsument. I ett försök att göra upp för sitt förflutna låter Skol nu sex kvinnliga kreatörer göra nya versioner av de gamla postrarna för att kommunicera ett mer jämlikt budskap. Kreatörerna kommer från F/Nazca Saatchi & Saatchi.
– Anledningen till att jag tog mig an projektet är för att jag anser det vara viktigt att bryta ner gamla stereotyper och fördomar, säger en av de utvalda kreatörerna, Criola.
I Sverige, precis som i resten av världen, är den sexistiska reklamen utbredd. Sveriges Annonsörer presenterade igår en undersökning som visade att varannan svensk möter könsdiskriminerande reklam i vardagen. Socialdemokraterna och Miljöpartiet drev inför valet 2014 frågan om att förbjuda sexistisk reklam, hittils har dock ingenting hänt.
– Jag utesluter ingenting, men det finns problem med lagstiftning som jag ser det. Det är inte säkert att man verkligen kommer åt problemet, och därför vill vi diskutera det här, berättade jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) till Sveriges Radio hösten 2016.