Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Glädjeskutt på reklammarknaden

Publicerad: 1 september 2010, 09:45

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts.


Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmIRM

Magnus Anshelm, vd på IRM.

De senaste siffrorna kommer från IRM och de vittnar om en tydlig vändning i konjunkturen. Under det andra kvartalet 2010 uppgick reklamintäkterna totalt sett till åtta miljarder. Sett till årets första sex månader uppgår intäkterna till 15 miljarder kronor, vilket är en ökning på nära sju procent jämfört med samma period 2009.

Det stora dragloket i ökningen är Tv-reklamen. Intäkterna där steg med drygt 19 procent under kvartalet – med en omsättningsökning som till och med överstiger rekordåret 2008, enligt IRM.

Även morgonpressens reklamintäkter stiger jämfört med fjolåret. De visar upp en ökning på nästan 11 procent. Det visar enligt IRM på bredden och kraften i den ökning som har skett.

Allra mest växte dock bioreklam. Över 50 procent i intäktsökning vittnar om ett rejält lyft i jämförelse med andra kvartalet 2009.

– Den underliggande tillväxten på reklammarknaden slår igenom i form av en kraftfull rekyl under andra kvartalet. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan andra kvartalet var överraskande, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Men trots att samtliga medier nu visar upp glädjesiffror når intäkterna inte upp till de rekordnivåer som branschen visade under rekordåret 2008. De rejäla ökningarna som sker nu ligger mot bakgrund av krisen som rådde under det andra kvartalet 2009, då minskningen av reklamintäkterna var rekordstor.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.