Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Glassiga Instagram-livet bar på mörk hemlighet

Publicerad: 30 September 2016, 12:29

Louise Delage fick snabbt tusentals följare på Instagram. Sedan visade det sig att allt var en dold kampanj för att uppmärksamma alkoholmissbruk.


Ämnen i artikeln:

AlkoholInstagramBETCSociala medier

Soldränkra stränder, fartfyllda fester och besök i spännande städer. På bara två månader gick Louise Delage från helt okänd 25-åring till en person med över 18 000 följare på Instagram. Här fick användarna hänga med hennes till synes lyckliga tillvaro.

Beach & Friends 😻 Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage) Sep 5, 2016 kl. 6:50 PDT

För att öka spridningen av bilderna och därmed följarskaran använde hon en mängd olika populära hashtags.

Pétanque Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage) Sep 21, 2016 kl. 3:34 PDT

Få reflekterade förmodligen över det faktum att i stort sett varje bild innehöll någon typ av alkohol.

En dryg månad senare avslöjades bluffen genom en film på hennes konto med budskapet "Like my addiction". I själva verket var hon en påhittad karaktär av den franska organistionen Addict Aide, vars mål är att öka kännedomen om alkoholism bland unga människor.

Cheers ! 🍷 Ett foto publicerat av Louise Delage (@louise.delage) Sep 21, 2016 kl. 11:21 PDT

Bakom kampanjen står reklambyrån BETC tillsammans med produktionsbolaget Francine Framboise. För Adweek berättar de om kampanjen:
– Vi fick lära oss om svårigheterna med att upptäcka ett missbruk hos någon som är närstående. Ett intressant sätt att visa det var att skapa en person som människor möter varje dag, men som de aldrig skulle misstänka var en missbrukare. Detta genom att skapa ett fejkat Instagram-konto, säger byråns kreativa chef Stéphane Xiberras Paris.

Totalt har kampanjen fått över en halv miljon videovisningar på Instagram, Facebook och Youtube. Se filmen om hur det gick till här:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.