Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Globala succén The Swedish Number tar hem Guldägget i PR

Publicerad: 4 Maj 2017, 12:24

"The Swedish Number" gjorde global succé och blev till och med omnämnt under ett tal av Barack Obama. För det vinner man årets kanske mest väntade Guldägg i kategorin PR.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberSvenska TuristföreningenIngoReklamGuldäggetGuldägget 2017

En av förra årets mest omtalade kampanjer var INGO's kampanj för Svenska Turistföreningen – The Swedish Number. För den tar man, inte helt oväntat, hem ett Guldägg i kategorin PR.

Kampanjen fick enormt genomslag och under ett tal till de nordiska ledarna blev den till och med omnämnd av Barack Obama, dåvarande amerikansk president. Även Stefan Löfvén "medverkade" i kampanjen genom att plocka upp telefonen.

– Det var jätteroligt att svara för Sverige. För mig var det självklart att hjälpa till på ett hörn för att uppmärksamma Sverige som turistdestination. Besöksnäringen är oerhört viktig för oss och målet är att fler ska upptäcka allt Sverige har att erbjuda, berättade Stefan Löfven i ett uttalande.

"Ibland är det svårt, ibland är det enkelt. Den här gången var valet enkelt. För lika enkel som smart är idén som vinner årets guldägg i PR. Ring mamma på en gång. Eller varför inte ringa en random svensk? Årets Guldägg i kategori PR går till Ingo och Svenska Turistföreningen för The Swedish Number", löd motiveringen.

Tre Silverägg delas ut i kategorin. Dessa går till; Edelman Deportivos kampanj "Give a Beep" för Hövding, Åkestam Holst NOA för "IKEA Retail Therapy" för IKEA samt Garbergs för kampanjen "Los Santos Pride", framtagen för Stockholm Pride.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.