Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Glödhet comeback för Bjarte Eide

Publicerad: 2 maj 2013, 09:54

OXFAM International grundades i Oxford och har över 70 år på nacken. Organisationen arbetar mot fattigdom och orättvisor i världen på ett entreprenörsdrivet sätt och har 3 000 samarbetspartners i uppemot 100 länder. Nu tar man hjälp av M&C Saatchi för att introducera verksamheten i Sverige.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergOxfamM&C SaatchiBjarte Eide

OXFAM grundades 1942 i Oxford i Storbritannien av en grupp kväkare,  aktivister och akademiker.

Organisationen har bedrivit en omfattande  upphandlingsprocess med hela tolv byråer, men nu står det alltså klart  att relativt nystartade M&C Saatchi med vd Bjarte Edie, före detta  vd på Lowe Brindfors, går segrande ur striden.

– Vi har en positiv  inställning till förändring där trovärdighet är ett av våra kärnvärden.  Vi har därför sökt efter en byrå med samma attityd: positiv, energisk,  driven, pålitlig och med förmågan att tänka och handla annorlunda.  M&C Saatchi visade i pitchen att de har exakt vad vi letat efter,  säger Phaedra Mensen, Country Manager OXFAM Sverige i Sverige i en  kommentar.

M&C Saatchi Stockholm är en ny byrå som lever efter  principen: Brutal Simplicity of Thought.

Byråns vd Bjarte Eide, före  detta vd på Lowe Brindfors, gläds över byråns snabba framgångar:
– Vi välkomnar OXFAM som kund och ser fram emot att bidra till att utrota hunger, fattigdom och orättvisor, säger han.

Han  berättar också att M&C Saatchi har vunnit fem pitcher på raken  sedan man drog igång verksamheten i slutet av förra året - här är  exempel Carlsberg och LG, men nu kan man alltså lägga till ytterligare  en kund i form av OXFAM.

Byrån har också vunnit två kunder som man inte  får berätta om ännu:
– Vi har vunnit i varenda pitch vi har deltagit i. Det känns helt fantastiskt, säger Bjarte Eide.

OXFAM  ingår i en konfederation av 17 medlemsförbund som arbetar i 94 länder.  Organisationen bedriver utvecklingsprogram och kampanjer, hanterar  humanitärt bistånd, samlar aktivt in pengar och arbetar med att öka  medvetenhet kring utvecklingsfrågor.

OXFAM arbetar också proaktivt med  lokala samhällen samt att påverka makthavare att säkerställa att att  människor kan förbättra sina liv och möjligheter att försörja sig.

Phaedra  Mensen uppger att OXFAM har stora ambitioner att minska fattigdom och  orättvisor i världen, men organisationen är beroende av ett stort antal  supportar och givare för sina kampanjer för att kunna finansiera sina  utvecklingsprogram. Här hoppas man att svenska folket ska kunna dra  sitt strå till stacken:

– OXFAM tror att svenska folket kommer att  sympatisera med vårt sätt att arbeta och har därför beslutat att  utöka sin verksamhet till den svenska marknaden. Vi räknar med att vara  igång ordentligt i slutet av 2013, säger Phaedra Mensen i en kommentar.

M&C Saatchis arbete inleds omgående och uppdraget är inte pro-bono.

Första resultaten ska lanseras under året.

OXFAM  räknar  med att en miljard människor går till sängs hungriga varje  kväll. Inte för att det finns tillräckligt med mat, utan snarare på  grund av ”djupa orättvisor i världen.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.