Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Glöm Instagram – nu ska Snapchat erövra annonsmarknaden

Publicerad: 15 Juni 2015, 13:54

I en intervju i Adweek berättar den 25-årige vd:n Evan Spiegel om sin plan. Den grundas bland annat i insikten att folk inte orkar vända på sina telefoner. Därför är all reklam på Snapchat vertikal.


Ämnen i artikeln:

InstagramEvan SpiegelSnapchat

Nästa vecka talar Snapchats vd Evan Spiegel på reklamfestivalen Cannes Lions. Då ska han visa för världen att hans sociala app är framtiden för byråerna och annonsörerna.

I en intervju i Adweek talar han om insikten att vertikalt är det nya heta på marknaden. En insikt som ännu inte har nått alla menar Spiegel.

– Under den pågående övergången till mobilt har man tagit med sig videor optimerade för desktop och TV och proppat in dem i mobilen, säger Evan Spiegel till Adweek.

Anledningen till att detta inte fungerar är enkel

– Folk vänder helt enkelt inte på sina telefoner, säger Evan Spiegel.

Enligt honom får vertikala annonser i mobilen nio gånger så mycket engagemang jämfört med horisontella.

Snapchat kör vertikalt rakt igenom. Alltifrån meddelanden till innehållskanalerna Live Stories och Discover.

I intervjun säger Spiegel också att han tycker att målstyrd annonsering med hjälp av omfattande insamling av strukturerad data är "obehaglig".

– Det känns konstigt när en produkt följer med dig i annonserna när du surfar omkring på internet. I värsta fall kan det leda till att varumärket skadas, menar Evan Spigel.

Snapchats affärsidé handlar om meddelanden som försvinner efter tio sekunder och användarna gillar appen just för att man inte lämna några spår efter sig. Han lovar därför att Snapchat inte kommer samla in en massa information eftersom det "inte känns så bra".

I Sverige använder 32 procent av alla tonåringar Snapchat enligt Global Web Index.  Reklamen introducerades i USA i höstas men det är fortfarande oklart när svenska annonsörer får möjligheten att nå den attraktiva målgruppen.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.