Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

GM: Hälften av reklamköpen på webben om tre år

Publicerad: 19 mars 2008, 14:04

AdAge skriver att hälften av GM:s reklambudget kommer att gå till webben inom tre år. Trenden bekräftas av GM:s nordiska marknadschef Patrik Rise. – Det kommer inte att vara riktigt så stor del i Sverige. Men webben är oerhört viktig för bilindustrin, säger han till Resume.se.


Saab 9-X BioHybrid är en vision av framtidens bil. Sannolikt kommer den också att marknadsföras på nätet. Bild: Saab

General Motors är den tredje största annonsören i USA med en årlig reklambudget på totalt 3 miljarder dollar, knappt 18 miljarder svenska kronor.

Förra året gick 200 miljoner dollar till bannerannonsering. Nu meddelar man, skriver AdAge, att häften av den enorma reklambudgeten inom tre år ska gå på webben. Det inkluderar även anpassad direktmarknadsföring och alla operationer på webben.

– Som alla stora marknadsförare har vi gått in i digitalt stort, säger Mark LaNeve, vicepresident för fordonsförsäljning på GM North America till AdAge.

Trenden känns igen av Patrik Rise, nordisk marknadschef på GM. Han vill inte tala om siffror och procentsatser men säger att redan i dag lägger Saab mer än andra annonsörer i genomsnitt på webben i Sverige.

– Det är ganska naturligt i bilbranschen. Att köpa en bil är ett så stort inköp att alla gör någon form av research innan. Och mycket av det sker på internet i dag. Dit går man i dag, när man tidigare gick och sparkade på däck i bilhallarna, säger han.

2005 arbetade Patrik Rise med Saab på GM i Detroit och han kommer ihåg att man då fick direktiv om att lägga 25 procent på webben, därför förvånas han inte av den dramatiska siffran i dag.

– Men USA är mycket längre fram än vi, deras annonsmarknad på webben är mycket mer utvecklad. De har stora sajter för bilförsäljning, medan vi bara har ganska urvattnade sajter som har mycket trafik.

När vi kommer ikapp – vad ska man satsa på?

– Sökordsmarknadsföring är väldigt effektivt om du vet vad du ska satsa på. ”Bil” är inget effektivt sökord, däremot är ”Biopower” väldigt viktigt för oss, säger Patrik Rise.

Vilket bekräftas av några snabba sökningar på Google. ”Bil” har ingen sponsrad länk från Saab som däremot har första träffen på ”Biopower” och ligger överst på sökordet ”etanol”.

– Man vill inte ha kreti och pleti utan folk som är köpmogna och använder ens egna ord. Sökord är effektivt men sedan måste man ha bannerannonsering och då banners med funktionalitet.

Kampanjsajter?

– Jag skickar hellre besökarna till min huvudsajt. Ibland en kampanjsajt men helst inte. Det finns alltid så mycket mer produktinformation på huvudsajten.

Den del av reklambudgeten som läggs på webben av GM, skriver AdAge, går till långsiktigt varumärkesbyggande och säljaktiviteter medan lanseringar kommuniceras brett på alla håll. Även här känner Patrik Rise igen sig:

– På nätet måste du ha en kontinuerlig närvaro. Har du inte öppet i bilhallen säljer du inga bilar och det är likadant på internet. En lansering kör man klart med en ny film och en outdoorkampanj också.

Hur kunniga är reklambyråerna på bilreklam?

– De är väldigt kompetenta när det gäller internet. Och mediebyråerna också. Men internet är mycket mer arbetskrävande. En bra bannerkampanj på 100 sajter kräver väldigt mycket jobb och det är inte alla som investerar den tiden.

Fotnot: Saabs bruttoreklaminköp uppgick enligt Sifo förra året till 147 miljoner kronor.
Internetannonsering stod 2007 för 12,8 procent av den totala annonskakan i Sverige, enligt IRM.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.