Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

GM:s varumärkeskrasch

Publicerad: 11 juni 2010, 05:55

General Motors har kört i varumärkesdiket igen.
I veckan ville företagsledningen förbjuda Chevrolets smeknamn Chevy.


General Motors borde veta att man inte kan diktera hur varumärken ska användas. 00-talets kanske mest kända exempel av konsumentskapad reklam var för stadsjeepen Chevrolet Tahoe. Folk laddade upp egna reklamfilmer om hur bränsletörstig och värdelös Tahoe var.

Nu är det inte säkert att kampanjen var ett misslyckande. De flesta var positivt inställda till Tahoe och försäljningen ökade, enligt Wired.

Men kampanjen blev ändå praktexemplet på att företagen inte längre har full kontroll på sina varumärken.

Men General Motors, som äger Chevrolet, tycks fortfarande tro det. I veckan skickade GM ut ett meddelande till Chevroletfolket på GM:s huvudkontor som förklarade att Chevy inte längre får användas, enligt NY Times.

Chevy är amerikanernas smeknamn på landets absolut största bilmärke och så har det varit i över ett halvt sekel. Vilket inte är konstigare än till exempel att Coca-Cola kallas Coke och Federal Express för FedEx.

När påbudet från GM blev känt blev det givetvis ramaskri bland Chevyfantaster och folk i största allmänhet, rapporterar Autoblog.

I går tvingades GM på reträtt. I ett uttalande ursäktade man sig med att memot var illa formulerat och att man inte har några intentioner att förbjuda användningen av Chevy. Men – anledningen till det första memot är att utanför den amerikanska marknaden säger de flesta Chevrolet och för att den globala marknadsföringen ska vara konsistent så kan flera olika benämningar förvirra.

I praktiken kvarstår förbudet för de anställda på Chevrolet att använda Chevy.

Av uppståndelsen runt GM:s interna memot drar man slutsatsen att folk är passionerade inför Chevy.

Men det kan också vara så, påpekar Agency Spy, att folk blir förbannade över att GM inte lär sig att man inte längre kan bestämma över sina varumärken.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.