Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

GM sparkar globala marknadschefen

Publicerad: 30 Juli 2012, 11:12

Joel Ewanick.

Joel Ewanick, General Motors globala marknadsdirektör, tvingas sluta efter två år på posten. En orsak kan vara vikande marknadsandelar.


Ämnen i artikeln:

FacebookOmnicomIPG

Joel Ewanick har gjort flera spektakulära och kontroversiella åtgärder under sina två år som global marknadsdirektör. Förra våren avslutade han samarbetet med en lång rad reklambyråer för att upprätta Commonwealth of Detroit – en byrå som är helt dedikerad åt Chevrolet och som delägs av både IPG och Omnicom.

På samma sätt bröt han också kontrakten med flera mediebyråer för att lägga alla medieköp hos Carat i London.

I våras hamnade han åter i rampljuset med två omtalade beslut: dels att sluta med all Facebook-annonsering och dels att sluta köpa reklamtid vid Super Bowl.

Nu får han alltså se sig om efter ett nytt jobb.
– Han har inte lyckats nå upp till de krav som vi ställer på en medarbetare, säger GM:s talesperson Greg Martin till Automotive News.

Enligt Advertising Age kan flera av hans radikala beslut ha fallit i dålig jord hos GM:s ledning, men förklaringen kan lika gärna vara tappade marknadsandelar. På det globala planet växer ärkerivalen Toyota nu betydlig snabbare än GM, och i USA ökar inte deras försäljning i samma takt som marknaden i stort.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

FacebookOmnicomIPG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.