Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 oktober 2010, 15:06
Efter över ett decennium på Stenströms Redcell väljer juicemärket God Morgon DDB Stockholm som ny partner. – Vi behövde röra om i grytan lite, säger Patrik Thulin, marknadschef för God Morgon.
truetrue2020-10-10T17:06
Namnet God Morgon sägs stå i fokus på den nya reklamen som DDB blir ansvarig för.
I förra veckan berättade Resumé att DDB Stockholm får Indiska som ny kund. Nu har byrån på Torsgatan ännu en anledning att fira, när varumärket God Morgon juice väljer DDB som ny partner. Därmed kan byrån också räkna hem ett mångmiljonkonto när God Morgon 2011 kommer att satsa hårt marknadsföringsmässigt på att sno åt sig andelar på en tuff juicemarknad.
Kärlekssagan mellan God Morgon juice och Stenström Redcell började redan för ett decennium sedan. Men i våras kände Patrik Thulin, samt övriga på marknadsavdelningen på God Morgon juice att man ville ha en nytändning reklammässigt och gick ut i pitch.
– Man kan väl kalla det en minipitch. Vi träffade ett antal byråer, och satte oss ned med dem och pratade och diskuterade vad bra reklam är, och hur man gör bra reklam, säger Patrik Thulin.
Bland den handfull byråer som de träffade, hemligt vilka det rörde sig om, fattade man tycke för DDB Stockholm i allmänhet, och då Lars ”Laxen” Axelsson samt Patrik Söder i synnerhet.
– De är ju i dag borta från byrån, men det finns enormt kunnig personal och duktiga kreatörer på DDB, så det ska lösa sig ändå.
DDB kommer att få såväl det svenska som det danska ansvaret för marknadsföringen och redan i nästa vecka planeras en större kampanj att släppas i Danmark med både reklamfilm och printannonser.
Uppdraget handlar i stora drag om att fokusera reklamen kring det varumärket heter – God Morgon.
– I och med vårt unika namn och vår position som morgonjuice kommer vi också ta avstamp i vår reklam där.
I dag är God Morgon juice tvåa på marknaden i Sverige, efter märket Bravo, ägt av Skånemejerier. Förra året såldes 30 miljoner liter juice.
Patrik Thulin avslöjar också att Arla nästkommande år kommer att satsa ytterligare på marknadsföringen och att svänga om från huvudfokus på produkten till marknadsföringen av den.
Resumé har sökt DDB:s vd Niclas Melin, samt Kristian Florell, vd på Stenström Redcell, för en kommentar.
Tero Marjamäki