Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Godiskriget

Publicerad: 9 april 2008, 08:54

Ett godiskrig rasar. Karamellkungen vs Godisprinsen. Karamellkungen kräver att Godisprinsen slutar med ”renommésnyltning och vilseledande marknadsföring”. – Det här är ett desperat sätt från en före detta monopolist att försöka skrämma oss från marknaden, säger Godisprinsen vd Gustav Lantz till Resume.se.


Kriget mellan Karamellkungen (till vänster) och Godisprinsen kan hamna i domstol.

Karamellkungen krigar mot...

Karamellkungen har skickat ett varningsbrev till Godisprinsen där kraven framförs. Karamellkungen vill bland annat att Godisprinsen byter namn och slutar upp med referenser till Karamellkungen. Annars hotar Karamellkungen med att stämma företaget inför Marknadsdomstolen för otillbörlig och vilseledande marknadsföring.

– Genom att bland annat välja ett snarlikt namn på sitt företag, menar vi att Godisprinsen kidnappat vårt varumärke och vårt goda rykte för att skapa sig fördelar på den marknad de vill ta sig in på. Vi välkomnar konkurrens, men upplever att Godisprinsen bryter mot en rad viktiga spelregler. Ett positivt utslag är en vinst både för oss och för konsumenterna, säger Morgan Christoffersson, vd Karamellkungen, i ett pressmeddelande.

...Godisprinsen.

Godisprinsen är uppstickaren som på kort tid blivit en konkurrent till Karamellkungen. Lösgodis är kärnverksamheten. På två år har bolagets omsättning vuxit till drygt 90 miljoner kronor. Företaget visar vinst, levererar till över 400 butiker och har 80 anställda. I en artikel i Veckans Affärer i november i fjol säger en av Godisprinsens grundare Daniel Yamazaki så här om företagets snabba expansion i landet.

– Vi växer enormt i Norrland, man behöver knappt ringa - de ringer oss.

Karamellkungen omsatte 600 miljoner kronor 2006.

Godisprinsens vd Gustav Lantz slår tillbaka mot Karamellkungen.

– Det här är ett desperat sätt från en före detta monopolist att försöka skrämma oss från marknaden, säger Gustav Lantz till Resume.se och fortsätter:

– Vårt namn är juridiskt skyddat och vår logotyp skapades 2005 då Karamellkungen hade sin gamla grafiska profil som inte alls påminde om dagens. Sedan kom Karamellkungen med sin nya grafiska profil 2006. Att vi har "tronföljaren" i loggan syftar på att vi inte är marknadsledande men att vi ska bli det. Och när vi blir det kommer vi att ta bort "tronföljaren" ur loggan.

Gustav Lantz säger att Karamellkungen känner sig allvarligt hotade och ser Godisprinsen som en stor konkurrent. Enligt Lantz tänker inte Godisprinsen  vika sig.

– Karamellkungens tillvägagångssätt är beklagligt, det finns inget fog för det hela. Det är en strid jag helst inte vill ta. Det ska vara en strid, men den ska vara om kunderna.

Godisprinsen har till den 21 april på sig att svara på brevet.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.