Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gömd text i reklam inte okej

Publicerad: 4 maj 2009, 08:26

Företaget Sova lovade i tidningsannonser pengarna tillbaka om det regnade på midsommar. Med villkoren skrevs endast i minimal storlek längst ner i annonsen. Nu tvingas företaget böta 300 000 kronor för tilltaget.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

”Pengarna tillbaka om det regnar på midsommar”, så skrev Sova i annonser 2007. Men köperbjudandet var förenat med villkor som inte skrevs ut i annonsen. KO förbjöd sängföretaget att fortsätta med annonserna och förenade förbudsläggandet med ett vite på 300 000 kronor.

Året efter körde företaget samma kampanj igen. Denna gång med villkoren utskrivna fast endast i minimal textstorlek längst ner på sidan. Det fick KO att ilskna till. KO vände sig till tingsrätten för att få vitet utdömt och nu har de fått rätt.

Stockholms tingsrätt går helt och hållet går på KO:s linje och tvingar Sova att betala 300 000 kronor i böter för att ha brutit mot förbudsföreläggandet.

– Jag är nöjd med att det här tydligt visar att villkor gömd i ”smutstext” längst ner i reklamen inte är ok, säger Mattias Grundström, jurist hos KO.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.